1996-2017

Paula McCartneyho si mohli fanoušci naposledy poslechnout u nás před dvanácti lety, 6. června 2004. Tehdy se koncert konal pod širým nebem v továrních kulisách staré Kolbenky, což mělo svoje kouzlo. Tentokrát se McCartney rozhodl zůstat pod střechou. Pražská O2 Arena byla téměř okamžitě vyprodána a nastalo netrpělivé očekávání na den D, 16. červen 2016.

Už předkoncertní hrátky s klasickými hity Beatles a Paula McCartneyho doprovázené zajímavými vizuálními prvky dávaly tušit, že za těch dvanáct let se mnohé změnilo a moderní technologie zasáhly i starého exBeatla, který letos oslaví již 74. narozeniny. I jeho poslední album New mělo svěží zvuk a i svými jinými počiny Paul McCartney neustále potvrzuje, že nepatří do starého železa, ale snaží se jít s dobou. Čekání na hlavní aktéra tedy nebylo nijak nezáživné a DJ plnohodnotně splnil roli předskokana. Samotný koncert začal po akademické čtvrthodince veleznámou odpichovkou z filmu Perný den. Bohužel se hned v první písni projevila špatná volba prostor, protože zvuk se trochu mlátil a nezněl celistvě. Zejména hned druhá skladba Save us, mimochodem velmi povedená, na to doplatila nejvíce. Pak si možná ucho zvyklo, nebo se s tím zvukaři v rámci možností srovnali, ale pravdou je, že další stejně tak markantní průšvih už se neobjevil. Kromě toho, že za těch dvanáct let Paul zestárl a jeho hlas také. Je s podivem, že utáhne sám téměř tříhodinový koncert, který je nabit neskutečnou energií. Ale na druhou stranu jeho hlas na některé písničky přestává stačit a občas zní unaveně. Není to žádná ostuda, je to prostě jen konstatování neúprosnosti času. Zvlášť zřejmé to bylo v písni Can't buy me love a v závěrečné Yesterday, kdy fanouškovi stále zní v uších původní verze z dob největší slávy Beatles. Také většina sborových zpěvů je zahalena v echu a je znát, že je táhnou spíše hlasy McCartneyho spoluhráčů.

Playlist koncertu fanouška nepřekvapil, už léta se v podstatě nemění a je sestaven z nejznámějších hitů Beatles a McCartneyho sólové kariéry. Jen občas se objeví některá z novinek, jako zde už zmiňovaná skvělá Save us, neméně vydařená New, ale také naprosto průšvihová FourFiveSeconds. Duše věrného posluchače zaplesala při zcela úchvatné energické Temporary secretary, kterou považuji za první vrchol tohoto koncertu. Mezi známými hity se také v komorní části programu objevila první skladba, kterou kdysi jako naprosto neznámá skupina nahráli za svoje peníze v Liverpoolu, a to In spite of all the danger. Neméně vydařená byla verze beatlovského hitu And I love her. Trocha balancování na hraně přinesly pak písně, kterými Paul vzpomínal na svoje nejdražší - vynikající Maybe I'm amazed napsaná pro Lindu, už roky hraná Here today, která byla složena po Lennonově smrti, a Something s úvodem na ukulele doprovázená dojemnými fotografiemi George Harrisona. Nikdo by také nečekal, že se v živém provedení objeví Lennonova píseň Being for the benefit of Mr. Kite, která zněla velmi svěže a moderně a byla doprovázená obrovskou laserovou show. Na další víření nejen laserů, ale i plamenů doprovázených výbuchy, došlo v bondovce Live and let die, na kterou se jistě těšilo nemálo diváků. A pak už jen Hey Jude s klasickým protahovaným závěrem zpívaným zvlášť muži i ženami a povinné přídavky. Závěr byl velmi energický, jak bývá zvykem. Hi, hi, hi a Birthday, a poté už jen shrnutí poselství Beatles v závěrečných slovech písně The end. A divákovi mohlo při těchto posledních písních dojít, že už nikdy neuvidí Paula McCartneyho naživo, protože takový kočovný život s náročnými vystoupeními se nedá vést do nekonečna. A nevyhnutelný konec jeho kariéry se zcela jistě blíží a dvanáct let je dlouhá doba. Oproti minulému koncertu jsme se také nedočkali žádného příslibu Next time. Tak ještě zamávat na rozloučenou a zamáčknout slzu, která se žene do očí.

Navzdory drobným technickým nedostatkům, které po pár dnech zůstanou zapomenuty, si diváci mohli užít skvělý koncert, jakých se moc nevidí. Paul McCartney i ve svém věku potvrzuje, že je každým coulem profesionál a fanouškům dokáže dát přesně to, co od něho očekávají, včetně trochu kostrbaté češtiny. Nemalý podíl na tom má jeho výtečná doprovodná kapela, která se také už nějaký rok nemění, a určitě další členové jeho týmu, kteří se starají o bezchybný chod celé audiovizuální stránky koncertu. A že je co hodnotit, to si diváci mohli ověřit na místě. Stejně tak potěšilo, že mezi staršími fanoušky se v Praze objevilo mnoho mladších ročníků. I když třeba neznají všechno, na ty nejznámější hity se chytají, a to je dobrá zpráva. Poselství Beatles bude žít dál, ačkoli od dob jejich největší slávy uplynulo už padesát let. A tohle může konstatovat jen málokterá hudební skupina.

Seznam skladeb:
A hard day's night
Save us