1996-2017

Fanouškům Beatles se po dvou letech od uskutečnění památného koncertu Paula McCartneyho na moskevském Rudém náměstí konečně dostává do ruky záznam na DVD. V rudém papírovém přebalu se skrývá standardní DVD obal (opět rudý) a v něm stříbrný kotouč a několikastránkový booklet s fotografiemi z koncertu.

Booklet jsem si rychle prohlédl a nedočkavě vkládám stříbrný disk do přehrávače. Po zvolení audioformátu si vybírám záznam McCartneyho návštěvy Petrohradu z 20. června 2004. V několika minutách je shrnut celý program jeho návštěvy a poté se přesouvám na Palácové náměstí, abych shlédl sestřih koncertu, který se tentokrát díky bílé petrohradské noci obešel bez zvláštních světelných efektů. Drsnými tóny se rozjíždí skladba Jet a dosud panující ticho v mém pokoji rozřízne úžasný prostorový zvuk výborně sehrané kapely. Záběr stíhá záběr, v rockovém tempu je proveden také střih záznamu, a divák nemá čas se pořádně pokochat pohledem na svého miláčka. V rychlém tempu následují další pecky z repertoáru Paula McCartneyho a Beatles. Písně z šedesátých let však mají absolutní převahu. McCartney nepouští z rukou svou hofnerku, maximálně ji na pár kousků vymění za sólovou kytaru. Všech jedenáct písní, které byly vybrány, jsou totiž elektrifikované, a tolik oblíbených akustických věcí se nedočkáme. Tento sestřih bych doporučoval všem ohrnovačům nosu, kteří tvrdí, že Paul není dostatečně rockový. Opak je pravdou a po necelé hodině jsem zcela zahlcen.

V předtuše odpočinku si pouštím několik bonusů, které disk obsahuje. Především je to sestřih událostí podle jednotlivých let. Sledujeme tak kontrast šedesátých let v Sovětském svaze a u Beatles. Občas je to docela silný rozdíl. Skoro povinný je na koncertních titulech dokument o dění za oponou. Zde Paul McCartney vzpomíná na svou návštěvu Ruska. Bonusy doplňují odkazy na několik webových adres, včetně ruské ambasády, Ermitáže a ruského informačního serveru.

Záznam koncertu na Rudém náměstí je natočen formou dokumentu, jak ho známe již z předchozího McCartneyho titulu vydaného na DVD. Písně z koncertu jsou střídány vzpomínkami ruských fanoušků na jejich první setkání s hudbou Beatles a těžký život v SSSR. Postupně se tak dostaneme až do dnešních dnů a v několika dalších sekvencích nám jsou předloženy nejdůležitější okamžiky McCartneyho návštěvy v Moskvě. Nejzásadnější událostí bylo jistě setkání s ruským prezidentem Putinem, který později také navštívil McCartneyho koncert 24. května 2003. O kvalitě záznamu samotného koncertu jsem již řekl své v předchozím odstavci, jen jsem nezmínil, že výborný zvuk doplňuje také kvalitní čistý obraz. Střih už není tak divoký jako v případě petrohradského koncertu, a tak si plně vychutnávám záběry na kapelu zblízka i zdálky. Nechybí ani bombastický ohňostroj v Live and let die, ve filmu ovšem vypadá o něco chudšeji než ve skutečnosti. Kdo zažil, ví, o čem mluvím. Výběr písní už je reprezentativnější, Paul se tu několikrát objeví s akustickou kytarou nebo se doprovází na piano. Časté jsou pohledy do publika, které je koncertem zjevně nadšeno. Sto minut uplyne velmi rychle a titulky přijdou v okamžiku, kdy si každý přeje ještě slyšet alespoň jednu písničku. Ale to už tak bývá.

Vynikající hudební dokument o jedné velmi důležité události v životě Paula McCartneyho. Vše je doprovázeno skvělým zvukem, obrazem, prostě vším, co současná digitální technika nabízí. Pro starší ročníky obyvatel bývalého komunistického bloku, kteří pamatují doby nedávno minulé, je nostalgie zdvojnásobena o záběry věcí, které měli možnost denně vídat na svých televizních obrazovkách, případně zažít na vlastní kůži. Rád bych ale příště uvítal ucelený záznam celého koncertu, které jsou opravdovým zážitkem nejen pro zarytého fanouška, ale i pro každého, kdo jeho koncert navštíví. Rád bych řekl: Příště nashledanou, Paule.

Red Square (100 min.):
Getting better
Band on the run