1996-2017

Paul McCartney je všestranný umělec různých zájmů. Nedávno opět překvapil své fanoušky vydáním dětské knížky. Pro nás v České republice to byla událost o to větší, že kniha vyšla pod titulem Vysoko v oblacích v českém překladu ve stejný den jako originál jinde ve světě. Jen Paul McCartney tu chyběl, aby podepsal pestrobarevné výtisky této knížky. I přesto ji však můžeme bez obav otevřít a začíst se. Ještě zbývá upřesnit, že kromě McCartneyho na knize spolupracoval známý dětský autor Philip Ardagh a bohatě ji ilustroval Geoff Dunbar, známý režisér animovaných filmů.

Ihned po otevření knihy nás upoutají bohaté ilustrace z Dunbarovy dílny. Není stránka, na které by se nenašla půvabná pestrobarevná kresba. To, že je kniha určena především malým čtenářům, potvrzuje její vytištění velkými písmeny. Velmi dobře se tak čte, a to nejen dětem.

McCartney nás seznamuje s hlavním hrdinou příběhu, veverčákem Věrčákem žijícím s přáteli v lese Polesí nedaleko velkoměsta a snícím o pohádkové zemi Animalii. V duchu akčních filmů však přijde už na třetí stránce nečekaný zlom, když je poklidná atmosféra narušena příletem horkovzdušného balonu se žabákem Žabákem. V patách za ním jdou těžké stroje, které mění zelený domov zvířátek v asfaltovou džungli. Na útěku umírá Věrčákova maminka Krásnocaska (se sugestivním popisem její smrti jsem se dlouho nemohl smířit, snad to děti přijmou lépe). Věrčák se dostává do města Velkoměstopolis, kde se okamžitě seznamuje s Krysíkem (malá krysa, co jiného) a zanedlouho také s veveřicí Vilhelmínou, kterou zachrání ze spárů drsných jezevců. Pomalu poznává reálie špinavého velkoměsta a vydírání jeho zvířecích obyvatel zlou tlustou krysou Grécou. Když vidí tu bídu a útlak kolem sebe, vzpomíná si na maminčina poslední slova o ráji v Animalii a rozhodne se zvířata zachránit. A jestli se mu to s pomocí Žabáka a dalších kamarádů podaří, si musíte přečíst v této půvabné knížce. Jen prozradím, že akce následuje akci a snad ani na jediné stránce se nebudete nudit.

Jak je v úvodu knihy předesláno, vyprávění není určeno pouze dětem, ale i dospělým. Každá věková kategorie si najde to svoje a nepohrdne na první pohled jednoduchým příběhem, kterým prochází zásadní myšlenka síly přátelství a ochrany životního prostředí. Sám autor ji pak shrnuje v závěrečné větě celého příběhu: "Pravou povahu každého člověka poznáš podle toho, jak se chová ke svým zvířecím kamarádům."

Určitě doporučuji neohrnovat nos nad dětskou knížkou, protože opravdu stojí za přečtení. A ne jednou, ale nejméně dvakrát. Její kouzlo totiž vystupuje z na první pohled povrchního vyprávění postupně a teprve s odstupem času zjistíte, že jste si vlastně tento prostý příběh zamilovali. Kvalitu knihy ještě podtrhuje technická úroveň jejího zpracování: pevná vazba, křídový papír, absence překlepů a tiskových chyb.

Vysoko v oblacích
Paul McCartney, Geoff Dunbar a Philip Ardagh
Původní vydání: Faber and Faber Limited, 2005