1996-2017

Na novém nezničitelném médiu se v poslední době objevuje stále více starších záznamů, které doposud dominovaly trhu s videokazetami. Ano, řeč je o DVD. A my se podíváme na vydání záznamu z koncertního turné Paula McCartneyho, které se uskutečnilo v době, kdy tento kouzelný stříbrný kotouč ještě neexistoval.

V roce 1993 byl natočen a sestříhán záznam z koncertního turné Paula McCartneyho New world tour, který dostal název Paul is live. Disk obsahuje jedenadvacet písní, jejichž hudební kvalitu nebudu rozebírat, protože bych prezentoval pouze jeden názor, který může být dost subjektivní. Názor na jednotlivé písně má určitě každý fanoušek Paula McCartneyho a Beatles zcela svůj. Zastavme se ale u technického provedení záznamu. Zde musíme být shovívavější, jedenáct let od vzniku záznamu je přece jen na výsledku znát. Obraz je sice kvalitně digitalizován, ale je na něm patrný značný šum, který občas přetnou škrábance. Zvuk byl převeden do pěti reproduktorů, ale i tak je přes svou živost trochu plošší, než by si náročný McCartneyho fanoušek přál. Stále se ale jedná o velmi dobře odvedenou práci, kterou pravděpodobně nic nemohlo vylepšit. Mnohem přínosnější je dokumentární a sběratelská hodnota tohoto filmu. Co se týká repertoáru, oproti pozdějším letem dal McCartney více prostoru své sólové tvorbě. Bohužel musím konstatovat, že nejlepší z celého koncertu jsou kupodivu písně Beatles. Barevný obraz je na několik písní střídán s černobílými záběry, které jsou neméně efektní. Spád celého koncertu je přerušován záběry ze zákulisí nebo videem k právě hrané písni. V žádném případě to však neruší sledování, právě naopak, po čase trochu nudné dívání se na Paula to výrazně zpestřuje. Nechybí oblíbené pyrotechnické efekty v Live and let die, zajímavý je psychedelický závěr písně Magical mystery tour, skladbu Paperback writer zase doprovází novinové články. Ani se nenadějete a už je tu konec. Pokud vydržíte a po závěrečných titulcích přehrávač nevypnete, máte možnost vidět utajený bonus. Tím je asi desetiminutový sestřih písní Beatles a Paula McCartneyho, ve kterém vyniká obzvláště Help se záběry demolice liverpoolského klubu Cavern. Maybe I'm amazed je doprovázena rodinnými videonahrávkami. Celek uzavírá Helter skelter s drastickými záběry zvířat, které slouží jako reklama organizace PETA. Po návratu do hlavního menu se můžete podívat na několik bonusů. Za zmínku stojí překvapivě rozsáhlý životopis Paula McCartneyho s diskografií, který nekončí v roce 1993, jak by si mohl leckdo myslet, ale pokračuje až do začátku nového tisíciletí. Další volbou je fotogalerie, kde ale najdeme jen několik nezajímavých fotografií. Více materiálu se už na jednovrstvý disk DVD nevešlo.

Na disku je znát, že se jedná o nové vydání staršího koncertu, které je určeno pouze pro fanoušky Paula McCartneyho, kteří si ho koupí z důvodu rozšíření své sbírky. Booklet není přibalen, reklamní kampaň na podporu neexistuje. I tak věřím, že se tohoto filmového záznamu prodá tolik, aby se zaplatily náklady na jeho vydání a ještě to přineslo zisk. V každém případě se jedná o kvalitní dílo, na kterém je Paul McCartney zachycen v té podobě a formě, v jaké se nacházel začátkem devadesátých let minulého století. Už jen proto by měl tento disk mít své místo ve filmotéce každého fanouška Paula McCartneyho.

Skladby:
Drive my car
Let me roll it