1996-2017

Pražské Švandovo divadlo již několik let pořádá cyklus Scénické rozhovory, ve kterém si vždy na jeden večer zve známé osobnosti převážně z oblasti kultury. Letošní sezónu zahájil host světově významný. Na čtvrteční večer 18. října 2007 totiž pozvání přijal Mike McCartney, mladší bratr bývalého člena Beatles Paula McCartneyho.

Mike McCartney se narodil 7. ledna 1944 v Liverpoolu. Po střední škole neudělal zkoušky na vyšší uměleckou školu a svou kariéru začal jako kadeřník. Začátkem šedesátých let začal působit s hudební kapelou One Fat Lady All Eletric Show, ze které vznikla populární liverpoolská skupina Scaffold, jejíž tvorba vycházela z britské kabaretní tradice. V období beatlemánie si Mike změnil příjmení na McGear, aby ho nikdo neprotežoval kvůli jeho slavnému bratrovi. V roce 1965 napsal Mike hit Thank you very much, který se umístil na páté příčce britské hitparády. Rok poté si sáhli na nejvyšší příčku s písní Lily the Pink. Třetím a posledním hitem byla píseň Liverpool Lou, kterou produkoval Paul McCartney. V osmdesátých letech vydal Mike autobiografickou knihu Thank you very much a fotografickou publikaci doprovozenou výstavou fotografií Mike Mac's white and black's. Tehdy začal vystavovat v prestižních galeriích v Londýně, Japonsku a New Yorku. V roce 2000 vyhlásil časopis Q Mikeovy fotografie jako nejlepší rockové fotografie všech dob a hudební stanice MTV o nich natočila celovečerní pořad. Velký úspěch měla i výstava s názvem Mike McCartney's Liverpool Life, která mj. zůstala po celý jeden rok ve Washingtonu. V roce 2005 se Mike zúčastnil jako fotograf charitativního koncertu Live8 v londýnském Hyde Parku. Výsledkem byla exkluzivní publikace Mike McCartney's Live8 Coolpix. Kromě toho Mike píše pohádky pro děti a pracuje jako externí editor londýnského nakladatelství Genesis Publications. Na rok 2008 připravuje další svou fotografickou knihu. V tomto roce se také stane kulturním komisařem města Liverpool, které bylo vyhlášeno Hlavním evropským městem kultury pro rok 2008.

Čtvrteční setkání s touto významnou osobností začalo přesně v 19.00 hodin, kdy všechny přítomné uvítal David Hrbek. Po stručném úvodu zaujal místo v křesle pro hosta Mike McCartney, na pohled sympatický skromný muž, jehož sourozenecký vztah s Paulem McCartneyem se nezapře. Nicméně už po několika otázkách bylo jisté, že o 'tom našem klukovi' a o Beatles dnes řeč nebude. Otázky se týkaly jeho umělecké minulosti, jak hudební, tak i fotografické. Mike se projevil jako zdatný vypravěč s typickým suchým britským humorem. Jím vyprávěné příběhy byly doplněny jeho vlastními fotografiemi promítanými na plátně. Zhruba v polovině večera navštívil smíchovské divadlo další významný muž, charismatický Bob Geldof. Bohužel jen na plátně v předtočeném shotu, ve kterém se rozpovídal o svém vztahu k bratrům McCartneyovým. Mike jeho slova doplnil poutavým vyprávěním ze zákulisí koncertů Live8. Večer příjemně utíkal a došlo i na otázky ze strany publika. Ale čas byl neúprosný a pan Hrbek brzy zastavil příval dotazů. Nechtělo se věřit, že by mohl Mike McCartney vstát z křesla a odejít, ale bohužel se to stalo skutečností. V nejlepším se má přestat.

Nezbývá než jen poděkovat týmu Švandova divadla za umožnění setkat se s tak vzácnou osobností a popřát jim šťastnou ruku při volbě dalších hostů. V neposlední řadě je třeba poděkovat také paní Daně Hábové, která celý večer tlumočila do českého jazyka.

Hodnocení: 10/10