1996-2017

Po úspěšném albu Lennon legend, které obsahovalo největší hity Johna Lennona z jeho sólové kariéry, se společnost EMI představuje s dvacítkou videoklipů, které vycházejí na DVD.

Po vložení disku do přehrávače se nám objeví skvěle zpracované rozpohybované menu s několika podnabídkami. V nastavení si můžeme vybrat ze tří formátů zvuku: běžný LPCM Stereo, Dolby Digital 5.1 Surround nebo rovnou ten nejlepší DTS 5.1 Surround Sound. Po spuštění začínáme známým 'bílým' klipem k písni Imagine, který byl natočen 22. července 1971. Již v této skladbě nás ohromí vynikající prostorový zvuk, který nás bude doprovázet celým diskem. Po chvíli se přes 'instantní karmu' přesouváme k zajímavému novému klipu Mother, který je složen z archivních rodinných fotografií Johna Lennona a pro jistotu delší než předchozí singlová verze. V dalších klipech následují archivní záběry a fotografie Johna Lennona a Yoko Ono z jejich sídla v Tittenhurst Parku, z televizních vystoupení, protiválečných manifestací, drogových afér, koncertních vystoupení a dalších aktivit. Mezi nimi vyniká jediný klip, ve kterém není vidět Yoko Ono, Mind games. Byl restaurován z velmi poškozeného filmového materiálu, ale nabízí nám neuvěřitelné záběry na Johna řádícího v Central Parku a dalších místech New Yorku v listopadu 1974. V druhé polovině disku se stále častěji objevují nahrávky z osobního archivu Lennonových, ve kterých vidíme šťastnou rodinku společně se Seanem, vzorného otce Johna Lennona atd. Mezi zajímavé klipy v této části patří zejména Woman. Ke konci disku vyniká nový klip k písni Working class hero, který byl částečně natočen ve zrekonstruovaném Mendipsu, domě na Menlove Avenue, ve kterém John prožil své dětství a dospívání, a základní škole Dovedale Primary. Nesmím zapomenout ani na nové velmi působivé ztvárnění protiválečné písně Happy Xmas (War is over), jejíž obrazový doprovod hovoří za vše. Hitová kolekce pak končí, jak jinak, hitem Give peace a chance, ve kterém se přesouváme od bed-in ke studentským demonstracím ve Spojených státech. John a Yoko nám naposledy zamávají a je čas podívat se na bonusy, kterých není málo.

Mezi přidaným materiálem najdeme už známý Johnem vyprávěný životopis Working class hero, který vznikl k příležitosti vydání kompletu Anthology. Následují dvě vystoupení z roku 1975. První je z newyorského studia Hit Factory a druhé je zároveň posledním Johnovým vystoupením jeho kariéry. 18. dubna 1975 se předvedl v pořadu Salute to Lew Grade s písní Imagine. Pro věčně nespokojené je tu několik raritních záběrů skrývajících se pod tituly Hair peace a Everybody had a hard year. Komu něco chybí, může si prohlédnout menší fotogalerii, kterou doprovází instrumentální verze skladby Imagine. A na úplný závěr jsem si nechal malou lahůdku. Je jím několik rozpohybovaných kreseb z ruky Johna Lennona, které jsou známé z jeho knížek. Kdo je četl, dá mi za pravdu, že v podobném duchu se nesou i kratičké rozkošné animace.

Co k tomuto počinu dodat? Výborný obraz ve formátu 4:3, o vynikajícím prostorovém zvuku, který vytvořilo studio Abbey Road, jsem se již zmiňoval. Obal, stejně tak jako obsah, vychází z podoby svého předchůdce vydaného před pěti lety na CD, a tak nás nepřekvapí ani booklet, který obsahuje pouze výčet písní a několik fotografií. To nejdůležitější se nachází na DVD. Spousta známého materiálu poprvé ve vynikající digitální kvalitě, který byl doplněn o zatím nikdy nevydané záběry. Namátkou mohu jmenovat Johnovo vystoupení v Top of the pops z 11. ledna 1970 (Instant karma!), pohodový 15. listopad 1974 (Mind games), záběry z natáčení v Hit factory z 18. března 1975 (Stand by me a bonus Slippin' & slidin'), soukromé záběry Johna se Seanem na prázdninách na Kajmanských ostrovech, Floridě a Japonsku (Watching the wheels), a mnoho dalších archivních záběrů (Nobody told me, Borrowed time, Give peace a chance). Ale zdá se mi, jako kdyby archiv Johna Lennona toho skrýval mnohem více, a Yoko Ono nám dávkovala po troškách. Kdybych měl své hodnocení shrnout do jediného slova, řekl bych pouze: skvělé. A dodal bych, že vlastnit toto DVD je povinností každého fanouška Johna Lennona. Nic lepšího a rozsáhlejšího totiž nikde nenajdete.

Podrobný obsah DVD:
Imagine
Instant karma!