1996-2017

Česká televize pravidelně přináší hudební pořady různé kvality, a tak jsme se mohli dočkat i slavnostního galavečera věnovaného památce Johna Lennona a občanům New Yorku. Za touto akcí, která se uskutečnila 2. října 2001 jako reakce na události ve Spojených státech, stojí bývalá manželka Johna Lennona Yoko Ono. Díky televizi jsme nyní měli možnost vidět kompletní záznam ve stejné podobě, jako vyšel na disku DVD.

Začínáme, jak jinak, než písní Imagine, kterou z videoklipu zpívá John Lennon. Po první sloce ho však střídá černá zpěvačka Yolanda Adamsová, kterou doprovází Billy Preston. Skvělý začátek je však přehlušen nestravitelným úvodem Kevina Spaceyho: "John Lennon měl rád New York, a New York měl rád Johna Lennona." A další a další slova chvály na Johna, který se určitě obracel po celý večer v hrobě. Samozřejmě americká hrdost, pýcha a vlastenectví, připomínky hrdinství newyorských hasičů atd. Jednotlivé písně uváděli známé osobnosti jako Benjamin Bratt, Edie Falco, James Gandolfini, Dustin Hoffmann, Tim Roth, Leelee Sobieski, Ben Stiller a samozřejmě Yoko Ono. Mezi jednotlivými písněmi se objevily také citáty z rozhovorů s Johnem Lennonem, které nakonec patřily mezi to nejzajímavější, co bylo možno za celý večer spatřit a uslyšet. Ale zpátky: po tomto dost rozpačitém úvodním slovu přišel na pódium Dave Matthews s laxní verzí In my life. Naštěstí Stone Temple Pilots a Alanis Morissette trošku zvedli kvalitativní laťku tohoto večera. Pak přišel Rufus Wainwright, který za vydatné podpory Mobyho a Seana Lennona výborně zazpíval Across the universe. Následují coververze, které by nikdy neměly spatřit světlo světa, natož aby se objevily na 'věčném' médiu, jakým je disk DVD. Trošku to napravil až Lou Reed, který si po svém předělal původně jemnou píseň Jealous guy. Po další písničce, při které se zvedaly vlasy na hlavě hrůzou mírně probudil usínající sál sám Kevin Spacey s pokusem zazpívat Mind games. Naštěstí závěr zachránil Sean Lennon, protože jinak by z památky jeho otce nezbylo nic. Opět za podpory dvou kamarádů zazpíval This boy a pak zůstal na pódiu sám, aby zahrál a zazpíval píseň Julia, která byla nakonec tím nejzajímavějším z celého večera. Následuje už jen proslov Yoko Ono, která opakuje jinými slovy to, co už řekli všichni před ní. A pak společný konec: Give peace a chance, kterou předzpívává Shaggy.

Co říci na závěr? Mohl by to být velmi dobrý pořad, kdyby si účinkující nechali trochu záležet a zapracovali na svém výkonu. Mohl to být pěkný večer, kdyby se nekonal po 11. září 2001 a ústa umělců nebyla plná květnatých slov opěvujících hrdinství a svou vlast. Takto má film jen dokumentární hodnotu a není důvodu se k němu znovu vracet. V hlavě po něm nezůstane vůbec nic a vidět ho snad ještě jednou? Děkuji, ale nikdy víc. Jsem rád, že i to utrpení při psaní tohoto článku je konečně za mnou.

Come together: A night for John Lennon's words & music
2.10.2001 New York, Radio City Music Hall

Imagine - Yolanda Adams, Billy Preston