1996-2017

V roce 1969 se John Lennon po několikaleté odmlce opět objevil na hudebním pódiu. Stalo se tak v kanadském Torontu v rámci rokenrolového festivalu Sweet Toronto Peace Festival. Ačkoli Beatles stále oficiálně existovali, pro tento účel Lennona doprovodila skupina Plastic Ono Band, kterou sám sestavil. Jejími členy byli kytarista Eric Clapton, baskytarista Klaus Voorman, bubeník Alan White a samozřejmě Yoko Ono. V roce 1988 záznam tohoto významného vystoupení od D. A. Pennebakera vyšel pod titulem Sweet Toronto. Později byl převeden také na disk DVD.

Samotnému záznamu z hudebního festivalu předchází asi tříminutový sestřih natočený u příležitosti otevření výstavy prací Johna Lennona v září 1988 v Londýně. Výstavu zahájila Yoko Ono a byl s ní natočen rozhovor, ve kterém podává svůj pohled na první setkání s Johnem, založení skupiny Plastic Ono Band a celé dění kolem torontského vystoupení. Pak již následuje původní film. Pro rozehřátí (a prodloužení stopáže) v něm nejdříve spatříme známé rokenrolové tváře a uslyšíme několik dobrých hitů. Poté již přichází John Lennon a pokračuje v nastoleném standartu hitem Blue suede shoes. Jeho nervozita je viditelná, ale za podpory dobře šlapající doprovodné kapely se snaží. Po jeho boku stojící Yoko během písně vleze do bílého pytle ušitého z prostěradla a po další rokenrolové šlágry se válí u Johnových nohou. Před písní z dvojalba The Beatles však vyleze ven a Yer blues doprovází svým kvílivým hlasem. A pokračuje i v další skladbě, Cold turkey. Johnovi to zjevně nevadí nebo nedává své reakce najevo, ale pro ucho posluchače je to místy opravdu neposlouchatelné. Po závěrečné povinné Give peace a chance se mikrofonu ujímá už pouze Yoko a John zůstává u doprovodné kytary. Následuje nevídaná hlasová exhibice, která vrcholí uměleckým zážitkem ve skladbě John, John. Zde je zajímavější pohled na kytaristy hrající si se zpětnou vazbou svých kytar. Po několikerém přesvědčování nechává John svou kytaru opřenou o zesilovač se zapnutou zpětnou vazbou a odchází do zákulisí za zbytkem skupiny. Společně si zapalují cigarety, zatímco Yoko s vibrujícími hlasivkami dokončuje svůj příspěvek. Pohled na prázdné pódium, na kterém stojí pouze opřené kytary, ze kterých se line monotónní zvuk, je ale úchvatný.

Záznam koncertu vzhledem k přítomnosti Yoko Ono na společném pódiu s vynikajícími umělci je vhodný pouze pro vážné fanoušky Johna Lennona. Navíc vzhledem k Lennonově nervozitě z živého vystoupení je jeho výkon rozpačitý. Pokud občas sledujete naši veřejnoprávní televizi, jistě vám záznam tohoto koncertu neunikl, protože již několikrát byl odvysílán. Jeho dokumentární hodnota je však vyšší, než se na první pohled může zdát. Přeci jen šlo o první vystoupení Johna Lennona po několikaleté odmlce a navíc o jeho první sólový koncert bez účasti Beatles.

Bo Diddley - Bo Diddley
Hound dog - Jerry Lee Lewis
Johnny B. Goode - Chuck Berry