1996-2017

"Může být normální člověk, kterému už v jeho 22 letech ležel svět u nohou a který toho už tenkrát prožil víc než většina lidí za celý život?"

Domácí trh s literaturou týkající se Beatles se nedávno rozšířil o další přírůstek. Je jím kniha pojednávající o rockové legendě jménem Paul McCartney. Co si máme pod tímto titulem představit a co nového nám stránky zašpiněné tiskařskou černí přináší? Jak zní odpověď na úvodní otázku tohoto článku?

Už při čtení prvních stránek knihy jsem si vzpomněl na známou knihu Freda Seamana pojednávající o životě Johna Lennona, ve které autor zúročil dny svého zaměstnání pro tohoto hudebníka. I Harald Martin na úvodních stránkách pokládá otázky, které před lety plnily stránky bulvárního tisku: aféra kolem údajné Paulovy smrti, rozpad Beatles, vztah Paula k Johnovi a ostatním členům skupiny jak v průběhu šedesátých let, tak i po rozpadu skupiny, názory odborné kritiky na sólovou McCartneyho tvorbu, vztah k Lindě atd. V následujících kapitolách se na tyto otázky autor pokouší najít odpovědi. Styl bulvárního plátku se s přibývajícím množstvím přečtených stránek mění na všeobecnější pojednání. Stáváme se tak svědky založení skupiny Beatles, jejich cesty šedesátými léty a rozpadu. Autor se pak věnuje Paulově sólové tvorbě, na jejíž úkor opomíjí jeho životní osudy, které letmo připomíná několika epizodami. Dostaneme se až k McCartneymu seznámení s Heather Millsovou a poslednímu světovému turné.

Co vlastně přináší tato kniha nového? Po jejím přečtení se mi zdá, že se jedná o kompletní souhrn všeho, co se o tomto hudebníkovi objevilo v tisku. Od bulvárního až po odbornější pojednání v magazínech zaměřených na hudební scénu. Kniha je zaměřena spíše na výsledky McCartneyho působení, a to nejen v hudbě, ale i v oblasti výtvarného umění, filmu a literatury. Neopomíjí ani jeho pokusy o vážnou hudbu. Život Paula McCartneyho je v knize nabízen spíše jako sledování průběhu koncertních turné a autor do soukromí nezabíhá. Výjimkou jsou McCartneyho drogové aféry. O to více se věnuje rozboru jednotlivých písní, desek, filmů a klasických děl. Tedy toho, na co si může každý udělat svůj názor, který se může u každého jedince lišit.

Pro fanoušky Beatles nebo Paula McCartneyho je přečtení této knihy povinností, ale myslím, že je o nic nového neobohatí. Náhodnému čtenáři se bude líbit hovorový jazyk bulvárního tisku a rozbory písní nebo alb raději přeskočí. Nicméně na letní čtení u vody je tato kniha velmi vhodná, protože na čtenáři nepožaduje intenzivní soustředění, ale zároveň se velmi dobře čte. A pozorný čtenář možná po jejím přečtení najde odpověď na úvodní otázku, která se stala mottem celé knihy.

Harald Martin - Paul McCartney
z německého originálu přeložila Magdalena Štulcová
původní vydání: Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, Mnichov 2002