1996-2017

K připomenutí 40. výročí dobytí Ameriky skupinou Beatles připravila společnost Apple dokumentární film, který při návštěvě Brouků v USA začátkem roku 1964 natočili bratři Mayslesovi. Původní snímek byl doplněn o předtím nezveřejněné filmové záběry a dokument o natáčení. Zvuk byl vyčištěn a celek se dostal k fanouškům skupiny Beatles na 'věčném' nosiči DVD. Co vlastně tato kulatá placka obsahuje?

Jak už jsme si zvykli, menu je stručné, přehledné a profesionálně zhotovené. Jazykové nastavení nás ani nemusí zajímat. Tedy pokud si nechcete nechat zobrazovat titulky v jiném jazyce. Opět je tu nabídka také anglických titulků, české tu však budete hledat zbytečně. Kdo se už dříve setkal s podobným produktem od firmy Apple, toho to nepřekvapí. Volba zvukové kvality není možná, celý disk je ozvučen pouze mono. Od dokumentu podobného rázu není třeba vyžadovat více. Ale dost už zkoumání menu, pojďme si pustit film.

Dokument byl natočen na černobílý materiál a zvuk byl vzhledem k obsahu nahrán pouze monofonně, jak už jsem zmiňoval výše. To však nic neubírá na náplni dokumentárního filmu, který začíná, jak jinak, příletem Beatles do Spojených států. Kamera sleduje přílet letadla na newyorské letiště JFK, tiskovou konferenci v letištní hale, společně se skupinou usedá do limuzíny, která odjíždí směrem k hotelu. Scéna se mění a Beatles vystupují v Ed Sullivan show. To všechno jsou už víceméně známé záběry, které byly zveřejněné v mnoha dokumentech včetně Anthology. Méně známé jsou však následující záběry, kdy Beatles relaxují v klubu Peppermint Lounge. Ringo řádí na parketu a vše zachycuje všudypřítomná kamera. Následují útoky fanynek na hotel a poté sledujeme Beatles a jejich doprovod při cestě vlakem do Washingtonu. Chlapci si krátí čas neuvěřitelnými gagy, které nelze popsat. To se prostě musí vidět. Záběry z Colisea vystřídá další cesta vlakem, tentokrát do Miami, kde Beatles vystoupili na další Ed Sullivan show natáčené v hale hotelu Deauville. Další skvělé záběry popisují balení kufrů a následuje pár písní z třetího vystoupení v Ed Sullivan show. Pak už se kapela loučí a odlétá domů. Několik záběrů zachycuje jejich přistání v Británii a pak zbývá čas jen na závěrečné titulky.

My si však můžeme navíc vychutnat dokument o natáčení tohoto filmu, kterým nás doprovodí slovem Albert Maysles, jeden z autorů původního dokumentu o návštěvě Beatles ve Spojených státech. Vřele doporučuji tento film nevynechat, protože je vlastně pokračováním prvního filmu. Kromě několika sekvencí s Mayslesem se na obrazovce objeví opět černobílé záběry, které byly z původního dokumentu vystřiženy nebo zachycují zákulisí natáčení. Můžeme tak vidět rozhovory s lidmi na ulici a fanoušky před hotelem, organizování novinářů a fotografů. Kamera nahlédne také do šatny televizní společnosti CBS, ve které se Beatles připravují na své první televizní vystoupení ve Spojených státech. Navštívíme také britskou ambasádu ve Washingtonu. Uvidíme i více záběrů z hotelů a vlaků a také podrobnější záběry z odletu Beatles a jejich návratu do Británie.

Film o první návštěvě Beatles ve Spojených státech je úžasným zážitkem. Kamera sleduje kroky skupiny z bezprostřední blízkosti a vynikajícím způsobem zachycuje život čtyř chlapců za bezpečnostní hradbou policie. Mezi nejlepší sekvence pak patří rozhovor Beatles při cestě limuzínou, jejich odreagování se v Pepperming Lounge a přesun vlakem do Washingtonu. Pochválit musím i film o filmu, který není jen bezduchým vyprávěním ve stylu 'jsme dobří a film je nejlepší', ale skvěle doplňuje originální dokument a množstvím nikdy nezveřejněných záběrů tak zvyšuje historickou hodnotu tohoto DVD. A to jsem ještě vynechal možnost zvolit si sledování filmu s mluveným komentářem Alberta Mayslese, který ale není otitulkován. Do rukou se nám dostává i několikastránkový doprovodný booklet, který obsahuje velké množství fotografií Beatles z jejich prvního amerického dobrodružství a komentáře jednotlivých členů skupiny. Všem zájemcům o hlubší studium Beatles mohu tento titul vřele doporučit. Pro zaryté fanoušky je jeho shlédnutí povinné.

Obsah DVD:
The first U.S. visit (81 mins):
Here what's happening baby - The Beatles!