1996-2017

Stojím před kinem a vyhlížím, kdo dneska přijde na premiéru filmu Across the universe. Dvě rozevláté hippísačky, párek manželů ve středním věku, jeden postarší muž, ještě jeden mladík... Dostavují se obavy, zda při tak nízkém počtu diváků budou promítat. Naštěstí vše zachraňují tři mladé dívky, po zhasnutí se do sálu při reklamě vplíží další čtyři diváci. Skoro rodinná podívaná, kterou jsem naposledy zažil při premiéře oskarového filmu Skrytá identita.

Konečně se na plátně objevuje mladík jménem Jude zpívající první sloku písně Girl, která je přerušena divokou jízdou po rozbouřeném oceánu Helter skelter s působivou koláží. Můj mozek se ponořuje do pestrých barev a krásných obrazů, které doprovázejí krásné písně Beatles. Příběh je zpočátku velmi rozvláčný, písně pomalé, chce se mi odejít, i když před očima se mi míhají obrazy z Liverpoolu. Naštěstí se děj brzy přesouvá do New Yorku, kde začíná ta pravá podívaná. Počáteční nuda je zapomenuta a v rychlém sledu střídající se obrazy mě nadobro pohlcují. Romantické scény se prolínají s protiválečnými demonstracemi, poklidné snění přerušují ozvěny války ve Vietnamu. Setkáváme se s opravdovou Sexy Sadie a rozkvétající láskou mezi Jude a Lucy. Do party přibíráme další zajímavé lidičky pojmenované po postavách z písní Beatles. Je tu i křehká dívka Prudence. Snad jen Eleanor mi chybí. S partou hippies navštěvujeme v pomalovaném autobusu doktora Roberta (střihl si ho Bono z irských U2) farmu podivných zvířat, mezi nimiž žije ještě podivnější Mr. Kite. Autoři scénáře nezapomněli na přímou připomínku Beatles a nechali Sadie zahrát si na střeše studia Strawberry. A na tomto místě se odehrává za tónů písně All you need is love i celé finálu příběhu o lásce dvou mladých lidí.

Film je naplněn krásnými barevnými obrazy, na kterých spočine oko s potěšením. A v těchto překrásných reáliích o to více vynikají často jen prostince zpívané písně Beatles. Ve filmu jich zazní celkem 33, naprostá většina z období od roku 1966, žádné bezduché yeah yeah yeah se tedy nekoná. A divák si uvědomí, jakou sílu tyto skladby mají i dnes, téměř čtyřicet let po rozpadu skupiny Beatles. Snad je to tím, že už ve své době byly nadčasové, snad je to proto, že autoři filmu jim mnohdy vtiskli jiný význam (podpořený také místy dost rozporným českým překladem). Z nostalgické písně Strawberry fields forever se tak cvaknutím klapky stala silně protiválečná agitka, z milostné I want you přímočará náborová píseň pro americkou armádu, z křehce teskné While my guitar gently weeps barová odrhovačka, A day in the life zůstala schována ve smyčcích. Většině písní však původní smysl zůstal a tak můžeme vidět jen trochu odlišné ztvárnění I am the walrus, než se objevilo v beatlsáckém filmu Magical mystery tour, utěšující Dear Prudence nebo Hey Jude, crazy show Being for the benefit of Mr. Kite, rozvernou With a little help from my friends, syrovou Why don't we do it in the road a neméně drsnou Oh darling, nebo hořce pravdivou Happiness is a warm gun. Potěší gospelové podání hitu Let it be a Bonovo odvázané podání I am the walrus. Zklame nevyužitý potenciál písní Because a Blackbird. I závěrečná All you need is love mi přijde zbytečná.

Z kina odcházím s hlavou plnou inspirativních obrazů a nabit pozitivní energií. Více než dvě hodiny pro mě nebyly promarněným časem. A rád bych slyšel, o čem si povídají ty mladé slečny, jestli i pro ně dnešní návštěva kina byla obdobně obohacující. Doufám, že i ony si tam našly to své, vždyť film byl dělán tak, aby přiblížil kvalitní hudbu Beatles mladé generaci dnešních teenagerů.

USA 2007, 131 min.
Režie: Julie Taymor
Scénář: Dick Clement, Ian La Frenais
Hrají: Jim Sturgess, Evan Rachel Wood, Joe Anderson, Eddie Izzard, Bono, Jacob Pitts, Salma Hayek, Dana Fuchs, Martin Luther McCoy, T.V. Carpio, Spencer Liff, Lisa Hogg, Nicholas Lumley, Michael Ryan, Angela Mounsey, Erin Elliott, Robert Clohessy, Curtis Holbrook, John Jeffrey Martin