1996-2017

České muzeum hudby patřící pod Národní muzeum připravilo na letošní rok pro všechny fanoušky Beatles mimořádný výstavní projekt. Poprvé v České republice je v širším rozsahu veřejnosti představena skupina Beatles. Slavnostní vernisáž spojená s koncertem se uskutečnila 3. června 2010, ale expozice je přístupná až do začátku roku 2011. Navíc do 15. září byly k vidění osobní předměty z vlastnictví Johna Lennona, zapůjčené muzeu ze sbírky Hard Rock Café.

Výstava je zaměřena převážně na fanoušky Beatles. A to nejen na zahraniční, ale převážně na české. Textem i praktickými ukázkami srovnává průběh šedesátých let ve světě a v tehdejším Československu. Vliv rockové hudby na společnost, drogy, květinové hnutí, politika, dlouhé vlasy... Za ostnatými dráty všechno probíhalo jinak než v okolním světě, proto jsou úsměvné předměty ze sbírek českých fanoušků Beatles. Považuji to za nejcennější přínos této výstavy. Ruční výtvory mají zkrátka svůj půvab a netýká se to jen různých zpěvníků. K vidění jsou třeba i časopisy vydávané zahraničními fankluby, knihy ze 60. let týkající se fenoménu Beatles, plakáty a fotografie. Cennými exponáty jsou také vlastnoruční podpisy členů skupiny, za zmínku stojí určitě také album Sgt. Pepper's lonely hearts club band, které Žbirkovi podepsal Paul McCartney.

Druhou linií výstavy je příběh samotné skupiny. Stručně je zde spíše pomocí textu a několika doprovodných fotografií zmapována její historie od založení až do rozpadu v roce 1970. Mezi nejzajímavější exponáty patří voskové figuríny Beatles zapůjčené z Liverpoolu, Harrisonovo bendžolele a kopie hudebních nástrojů, na které kapela hrála. Zmíněny jsou také sólové dráhy jednotlivých členů. Nejvíce prostoru se dostalo Johnu Lennonovi. Nejen tím, že Hard Rock Café zapůjčilo jeho bundu a pár dalších cenných předmětů z pozůstalosti, ale také proto, že John Lennon se nejvýrazněji zapsal do boje proti totalitnímu režimu v Československu. Rozsáhle je zde popsána legendární Lennonova zeď na Kampě, která se nachází pár metrů od muzea. Její kopii najdete také ve vstupní hale muzea. A protože jde o multimediální výstavu, nic vám nebrání velkou plochu použít pro zveřejnění svého vzkazu. Potom si můžete třeba vylézt na Žlutou ponorku, jejíž velký model je zde umístěn. Jen opatrně, hladký kovový povrch klouže!

Výstava věnovaná Beatles se v České republice koná v takovém rozsahu poprvé. Je proto škoda, že pořadatelé nebyli o něco více pečlivější při její přípravě. Výtky se týkají zejména informačních tabulí. Přitom by stačilo si je před tiskem pořádně přečíst. Nemuseli bychom pak počítat, kolik variant příjmení Harrison na tabulích najdeme. Dokonce i v jednom odstavci se toto jméno objevuje ve více variantách. Rovněž tak je poškozen Stuart Sutcliffe či manažer Brian Epstein. Také nevím, jak zní vlastně správný český přepis jména Maharishi: v jedné větě s dlouhým "á", v další zase s krátkým. Jsou to naprosto zbytečné chyby, které snižují úroveň výstavy a dobrý pocit z ní. Rovněž bych vytkl nízký počet exponátů. Výstavu důkladně prostudujete za pouhou hodinu, bez podrobného čtení a zkoumání ji proběhnete za pár minut. Celá expozice navíc působí trochu zmateně a neuceleně. Je škoda, že ze současného dění kolem kultu Beatles je podrobněji zmíněna pouze jedna revivalová skupina a oficiální fanklub. Přitom odkaz Beatles v Čechách stále žije (dokladem jsou i tyto stránky, které existují čtrnáct let).

Ale abych jen nehanil - tato výstava je rozhodně přínosem. Celosvětový fenomén Beatles si velkou výstavu v naší zemi zasloužil, jen je škoda, že se tomu stalo až čtyřicet let po rozpadu skupiny. Ale možná jen díky existenci železné opony si můžeme vychutnat kouzlo rukodělných výrobků českých fanoušků, které snad nemají ve světě obdoby. To mi také zůstalo na památku v hlavě, když jsem opouštěl dveře budovy na Malé Straně.