1996-2017

2. června 2010 obdržel Paul McCartney významnou Gershwinovu cenu za populární hudbu. Toto ocenění, které uděluje Kongresová knihovna USA za celoživotní dílo, předává slavnostně prezident Spojených států v Bílém domě. Z celého večera byl natočen filmový dokument. Pojďme se na něj tedy podívat...

Osmdesátičtyřminutový film začíná krátkým proslovem Paula McCartney o významu Gershwinovy ceny. Není divu, vždyť McCartney je teprve třetím nositelem této ceny, kterou zatím získali pouze Stevie Wonder a Paul Simon. Jako videopodklad k proslovu posloužilo několik záběrů ze zákulisí a ze zkoušek na vystoupení. Poté se již černobílý záznam změní v barevný, rozsvítí se reflektory a... "Přichází prezident USA Barack Obama... Ladies and gentlemen, Paul McCartney!"

Na pódiu již čeká doprovodná skupina a Paul McCartney se okamžitě pouští do písně Got to get you into my life. Po jejím skončení usedá do první řady po pravici prezidenta a k pianu na pódiu si sedá Stevie Wonder, který předvede krásnou verzi písně We can work it out. Vlády se po něm ujímají uhlazení hoši The Jonas Brothers, kteří zapějí stejně tak uhlazenou Drive my car. Po "vtipném" intermezzu Jerryho Seinfelda přichází se svou akustickou kytarou Jack White, aby ztrémovaným, nejistě se chvějícím a nepříjemným hlasem předvedl pokus o zahrání Mother nature son a tím se zasloužil o nejhorší zážitek večera. Napravit se to pokusila Faith Hill, která zazpívala ženskou verzi originálu The long and winding road, což ale neznamená, že by to mělo být špatné. Ba naopak. Dále přichází černá zpěvačka Corinne Bailey Rae, aby za doprovodu piána Herbieho Hancocka předvedla svou procítěnou verzi písně Blackbird. Elvis Costello pokračuje s Penny Lane ve stupňující se kvalitě, aby ji vzápětí srazila na nejspodnější příčku unylá For no one v podání Emmylou Harris. Po klavírním intermezzu Lang Langa přichází na pódium se svou kytarou Dave Grohl a za podpory doprovodné kapely rozjíždí nečekaně energickou Band on the run. Se svým drivem se tak zasluhuje o nejlepší zážitek celého koncertu, což není nijak lehké, protože hned po něm zpívá duo Paul McCartney a Stevie Wonder společnou píseň Ebony and ivory.

Po hudebním vrcholu večera přichází prezident Barack Obama s naprostým vrcholem - předáním Gershwinovy ceny. Dojatý Paul McCartney nemůže ani najít správná slova, kterými by poděkoval, a raději děkuje prostřednictvím hudby. Pro manželku prezidenta zahraje písničku stejného jména - Michelle. Dále již pokračuje sám se svou skupinou v krasojízdě. Eleanor Rigby, Let it be, Hey Jude. V poslední jmenované se k němu na pódiu přidají všichni účinkující včetně prezidenta USA a jeho rodiny. A po titulcích nás čeká malý bonus. Neodejdeme přece spát bez povinné Yesterday. Tentokrát natočené při vystoupení Paul McCartneyho v Kongresové knihovně ještě před předáváním ceny. McCartneyho kytaru doprovodil smyčcový Loma Mar Quartet a tak se jedná o nádhernou třešničku na tomto chutném videodortu.

Seznam skladeb:
Paul McCartney - Got to get you into my life
Stevie Wonder - We can work it out