1996-2017

Paul McCartney pokračuje v neustálém objevování svého Já, ačkoli mu letos bude už úctyhodných 70 let. Na podzim měl premiéru balet, pro který napsal hudbu. O jeho výletech do světa vážné hudby už nemá ani cenu hovořit, protože se staly pravidlem. Alternativní scéna o něm ví také svoje, jeho poslední návštěva podzemí v hasičském převleku se uskutečnila naposledy před čtyřmi lety. Knihu pohádek i básní má už také za sebou. Tak kam se podívat dál? Na posledním albu si vybral písničky, které poslouchali jeho rodiče a které prošly důkladnou prověrkou neomylného času. K těmto skladbám, jež nazpívala už řada interpretů, připojil své dvě nové písničky napsané pouze pro tuto příležitost. V deluxe verzi pak najdeme předělávku jedné jeho starší písně, kterou natočil se svou skupinou Wings v sedmdesátých letech.

Než vložím cédéčko do přehrávače a definitivně se odeberu na cestu časem zpátky stiskem tlačítka Play, tak mi to nedá, abych si neprohlédl obal. Vážně se povedl. Kromě spousty nevšedních fotografií obsahuje booklet ještě přepis rozhovoru s McCartneym. Pozorný čtenář se tak dozví něco o písničkách, které si McCartney vybral na toto album. Nahlédne také do zákulisí přípravy tohoto projektu. Zajímavé je na něm to, že McCartneyho nedoprovází jeho obvyklí spoluhráči, ale jazzová kapela Diany Krall, která připravila také aranže písniček. Směrování pouze na výsledek dokládá i skutečnost, že tato pianistka a zpěvačka osmkrát nominovaná na cenu Grammy (dvakrát ji dokonce získala!) si na desce ani nezazpívala. Mezi hosty najdeme také Erica Claptona, jehož kytara je velmi výrazná a neomylně rozpoznatelná. Zapomenout nesmíme ani na Stevieho Wondera. Tentokrát si s Paulem nezazpíval duet, pouze v jedné písni hraje na harmoniku. Jinak slyšíme po celou dobu akustické nástroje, orchestr a v jednom případě i dětský sbor. Vypadá to zajímavě, tak se pojďme podívat na to hlavní, na samotnou hudbu...

Celé album při poslechu drží pěkně pohromadě. Vzhledem k výběru písní se to dalo čekat. Překvapivou výjimkou jsou nové písně Paula McCartneyho. Je na nich slyšet, že neprošly onou prověrkou let, a tak z kolekce vyloženě vyčnívají. Nejvíce znatelné je to na poslední písničce základní verze alba, Only our hearts. Možná je to tím, že zde hrají i jiní hudebníci než v ostatních skladbách. Možná je z ní cítit typická přeslazená McCartneyovština. Taková My Valentine, další McCartneyho novinka, už zapadá do alba víc. Ale jinak deska nemá vyloženě slabé místo. Pomalejší písně střídají ty rychlejší, občas se objeví velmi zajímavý motiv, který dodá ve správné chvíli tu pravou jiskru. Za zmínku tak kromě úvodní I'm gonna sit right down and write myself a letter stojí i svěží It's only a paper moon, We three (My echo, my shadow and me) a svižná Ac-cent-tchu-ate the positive. Ale opravdu žádná skladba nestojí stranou. Výborná je například i basa v The glory of love či Claptonova kytara v Get yourself another fool, nebo pískání v My very good friend the milkman. I dětský hit The inch worm nazpívaný se sborem je velmi příjemným osvěžením v závěru alba. Ani nejsladší píseň celé desky, Berlinova svatební Always, neklesne pod nastavenou laťku kvality. Kdybych si musel vybrat, tak snad jediná písnička, která by mi na albu nechyběla, je Bye bye blackbird. Ale to už cítím na krku ostří nože a po čele mi stékají kapky potu. A samozřejmě McCartneyho Only our hearts, ale tu už jsem zmiňoval.

Kolekci písní navzdory jejich datu vzniku doporučuji nepodceňovat. Nahrávka se výjimečně povedla, deska se velmi dobře poslouchá, neváhám říct, že přímo hladí po uších. Není to klasická McCartneyho řadovka, ale to také asi nikdo neočekává. Písně se neobjeví na běžných koncertech, ale nějaký výjimečný komorní koncert si představit dovedu, dokonce i s účastí Diany Krall. Ale ten navštíví jen velmi omezený počet posluchačů. Ostatním nezbyde nic jiného, než se doma pohodlně usadit do křesla a v klidu si vychutnat nesmrtelné melodie v citlivém a pokorném podání bývalého člena Beatles. Při rozhodování při nákupu doporučuji nešetřit penězi a zakoupit rozšířenou deluxe verzi tohoto alba. Myslím, že teprve s těmito bonusovými písničkami je album kompletní.

Paul McCartney: Kisses on the bottom
2012 Hear Music HRM-33596-02
délka: 56:39 min.