Kontakt

Copyright Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
1996-2020

Během fenomenální cesty šedesátými léty se stali Beatles nejfotografovanějšími subjekty celé dekády. Vznikly tisíce fotografií skupiny. Pojďme si přiblížit některé z těch, kteří na fotkách nejsou, ale kteří k nim přispěli nejvýraznějším dílem, tedy ty, kteří stáli za fotoaparátem a mačkali spoušť.

První fotografie vznikly po třech měsících od vzniku Quarry Men během koncertu 22. června 1957 na korbě náklaďáku v Rosebury Street. Snímky pořídil přítel účinkujících Charlie Roberts. Dalšímí důležitými fotografiemi jsou snímky školáka z Quarry Bank Geoffa Rhinda, který se zúčastnil historického vystoupení Quarry Men u wooltonského kostela 6. července 1957 a měl s sebou nový černý Kodak. Leslie Kearney pořídil další fotografii Quarry Men při koncertě v New Clubmoor Hall 23. listopadu 1957 a David Hughes je fotografoval v klubu Casbah v září 1959. Jako Silver Beetles s Johnny Gentlem je vyfotografoval 20. května 1960 v Town Hall v Alloa na skotském turné Ken Beaton. Spousta fotografií vznikla také v klubu Wyvern v Liverpoolu, které pořídil Chenison Roland. Na snímcích jsou zachyceni také Johnny Hutchinson a Tommy Moore. Další unikátní fotografie pochází z první cesty Beatles do Německa, kdy navštívili Arnhem. Na snímku jsou Stuart, Paul, George a Pete společně s Allanem a Beryl Williamsovými a lordem Woodbinem.

V Hamburku vznikly první profesionální fotografie Beatles, které pořídila Astrid Kirchherrová a její přítel Jurgen Vollmer. Astrid byla studentkou fotografování na Meister Schule (podrobný životopis najdete v sekci Lidé kolem Beatles). Poté, co se s Beatles blíže seznámila, naaranžovala jejich první fotografické setkání v městském parku Der Dom, kde vznikla série fotek. Po několik týdnů je pak fotografovala na různých místech města, jako byly doky nebo sklady na nádraží. Jurgen Vollmer také nezahálel, známé jsou jeho snímky skupiny na pódiu v klubu Top Ten. Také fotografoval George Harrisona u hamburského jezera a pořídil společné fotografie Astrid se Stuartem. Některé nepříliš známé fotografie vybral Bob Freeman jako jednu z variant obalu alba With the Beatles. Po návratu z Hamburku prodali Beatles některé svoje fotografie liverpoolskému časopisu Mersey Beat, který je otiskl. První fotografií Beatles, který vyšla tiskem, byla fotka pořízená Astrid v hamburském Der Dom. Po úspěchu Beatles fotografie oběhla celý svět, ale Astrid zapomněla na autorská práva, které si přivlastnily jedny londýnské noviny.

Prvním fotografem liverpoolského časopisu Mersey Beat byl Dick Matthews, který pořídil snímky Beatles z klubu Cavern a z Tower Ballroom, na kterých vystupují v černých kožených oblecích. Na snímcích je skvěle zachycena atmosféra tehdejších vystoupení skupiny. Také nafotil několik dalších dokumentárních fotografií Beatles s jejich přáteli a na večírcích. Další historická schůzka se konala 17. prosince 1961 ve studiu Alberta Mariona ve Wallasey, který už dříve pořizoval fotografie ze svatby Clive Epsteina. Vzniklo třicet fotografií, ze kterých jedna vyšla na obalu třináctého vydání Mersey Beatu v lednu 1962 s podtitulem 'Beatles top poll'. Se změnou tiskárny časopisu Mersey Beat došlo i k rozšíření počtu fotografů. Les Chadwick pracoval jako fotograf pro studio Peter Kaye Photography v Park Lane, které vlastnil Bill Connell. Pracovníci studia si zvali skupiny na ruůzná setkání, kde je aranžovali a fotografovali. Vzniklo mnoho fotografií rozličné kvality v podobných exteriérech jaké používala Astrid pro první fotky v Hamburku. Beatles jsou na nich zachyceni na civilních místech města, jako bylo přístaviště či různé domy. Kolekci stovek černobílých fotografií Beatles a dalších liverpoolských beatových skupin pořídil pro Mersey Beat Graham Spencer, který zemřel v roce 1983. Klubovou akci Mersey Beatu fotografoval Harry Watmough a ačkoli již byl manažerem skupiny Brian Epstein, na snímcích je stále za bicími Pete Best. Pod pseudonymem Francis Michael nabídl redakci časopisu Mersey Beat snímky Paula a Beatles Mike McCartney. Výbor z jeho prací vyšel v roce 1986 pod titulem Mike Mac's white and blacks. Na vystoupení v klubu Odd Spot v Bold Street 22. března 1962 fotografoval Beatles Epsteinův přítel Alan Swerdlow.

Další důležitou postavou v životě Beatles byl Dezo Hoffmann, který se narodil 24. května 1912 ve slovenské Banské Štiavnici. V Praze vystudoval žurnalistiku a potom se stal klapkou u legendárního filmového kameramana Otto Hellera. Během vojenské služby se dostal do Etiopie, kde působil už jako kameraman při Mussoliniho invazi. Po návratu do Prahy byl poslán k natáčení olympijských her roku 1936. Zúčastnil se s kamerou španělské občanské války a pobýval v Madridu, kde se setkal s Hemingwayem. Byl těžce raněn a po Francově vítězství vězněn v zajateckém táboře až do vypuknutí druhé světové války, kdy se přidal k české armádě, která unikla z Gibraltaru. S nimi se dostal do Británie, kde se připojil k české brigádě. Byl ale osloven ministerstvem propagandy a požádán a natočení příspěvků do filmových novinek. Doprovázel armádu do Burmy, Indie, Tobruku a El Alamejnu. Do skončení války byl ještě dvakrát zraněn. Po válce se usadil v Leicesteru a oženil se. Z manželství vzešly dvě děti. Poté se Hoffmannovi odstěhovali do Londýna, kde začal Dezo fotografovat filmové hvězdy Marilyn Monroe, Charlie Chaplina, Marlene Dietrichovou, Franka Sinatru a Louise Armstronga. V roce 1955 se stal zaměstnancem londýnského hudebního časopisu Record Mirror. Na četné žádosti čtenářů odjel v roce 1962 do Liverpoolu, aby pořídil několik fotografií skupiny Beatles. Byl přítomen první zkoušce skupiny na Abbey Road 6. června 1962 a další tři týdny udělal několik stovek fotografií nejen ve studiu, ale i na cestách. Mnoho z nich se stalo nejznámějšími snímky Beatles. V dubnu 1963 je opět navštívil v Liverpoolu a pořídil několik fotografií v Sefton Parku (jedna z nich byla použita na obal EP Twist and shout), v klubu Cavern a při návštěvě holičství v Home Brothers. Byly to hlavně Hoffmannovy fotky, které byly použity pro reklamu skupiny ve Spojených státech začátkem roku 1964. Fotografoval Beatles při různých příležitostech a na různých místech: vystoupení v Stowe School, koncert v Liverpool Empire, Albert Hall, nahrávání v rádiu BBC, při televizních vystoupení, během turné do Ameriky a Francie, zkoušky v twickenhamských studiích, během vánoční show v Hammersmith Odeon a vystoupení pro královskou rodinu. Jeho práce vyšly v několika knihách, např. The Beatles (1975, With the Beatles (1982), The Beatles conquer America (1984), John Lennon (1985). Dezo Hoffmann zemřel 26. března 1986 na zástavu srdce. Autorská práva k jeho kolekci fotografií Beatles zakoupila společnost Apple Corps.

Zajímavou fotografii Beatles na schodišti v sídle EMI na Manchester Square pořídil pro obal alba Please please me známý fotograf Angus McBean. Narodil se v roce 1904 v Newbridge. Ve svém oboru se brzy prosadil a lord Snowdon ho jmenoval jako svého asistenta. Jeho práce pro britský filmový průmysl a divadlo byly velmi známé a McBean brzy začal požadovat poplatky za fotografování hudebních hvězd na obaly alb. Po úspěchu s obalem prvního alba po něm v roce 1969 Beatles sáhli znovu, když chtěli mít stejnou fotografii na obalu plánovaného alba Get back (chtěli tím naznačit návrat ke kořenům). Snímek byl použit až na obalech kompilačních alb The Beatles 1962-1966 a The Beatles 1967-1970. Když McBean těžce onemocněl, čtyři a půl tuny svých negativů věnoval harvardské univerzitě. V roce 1981 vyšel výbor z jeho snímků pod titulem Angus McBean. Zemřel v nemocnici v Ipswichi 9. června 1990 ve věku 86 let.

Další fotografie spojené s albem Please please me pořídil Robert Freeman, který začal skupinu fotografovat v roce 1963. Freeman začínal s fotografiemi jazzových umělců, které Epsteinovi předvedl. Brian ho poté pozval do Bournemouthu na schůzku s Beatles a sdělil mu, že potřebuje fotografii pro obal druhého alba skupiny. Nejznámějším dílem Roberta Freemana se tak stala černobílá fotografie na obal alba With the Beatles. Na svědomí má též obal následujících alb A hard day's night (podílel se také na přípravě filmu např. designem úvodních titulků), Beatles for sale, Help! a Rubber soul. Jedna z jeho fotografií byla použita i na obal EP Long tall Sally. Freeman se stal blízkým přítelem členů skupiny, jeden čas dokonce bydlel u Johna s Cynthií, cestoval s Beatles do Švédska, do Paříže a na první návštěvu Ameriky. V roce 1964 vydal Freeman svě fotografie pod titulem Beatles Ltd., v roce 1983 vyšla kniha Photographs of the Beatles a v roce 1990 kniha The Beatles.

Módní fotograf Norman Parkinson (původním jménem Ronald Parkinson Smith) pořídil mnoho snímků skupiny ve studiu Abbey Road při jejich práci v roce 1963. Své dílo vydal v roce 1964 pod titulem The Beatles book. Jeho portréty Beatles jsou vystaveny také v Národní galerii portrétů v Londýně. Parkinson zemřel v Singapuru 14. února 1991 ve věku 76 let.

Po strmém vzestupu skupiny na hudební nebe fotografovalo Beatles stále více a více lidí, na koncertech, v hotelích, při odpočinku, s přítelkyněmi, na dovolené (např. Leslie Bryce pro knihu Seana O'Mahonyho The Beatles book). Fotografové jako Dezo Hoffmann nebo Robert Freeman zůstávali oficiálními fotografy skupiny. Za jejich profesionální práce vybírali příslušný poplatek a také se zúčastňovali specifických událostí v osobních životech jednotlivých členů, např. svatby Ringo Starra s Maureen. Jejich práce byly také použity k podpoře filmových projektů skupiny.

Po čase vybral Brian Epstein jako oficiálního fotografa Beatles Roberta Whitakera, který pořídil mnoho zajímavých snímků, včetně obalu 'řeznického' alba. I když se Whitaker narodil v Británii, v roce 1961 se přestěhoval do Melbourne v Austrálii, kde pracoval pro televizi ABV2. V roce 1964 třiadvacetiletému Robertovi dohodil jeho kolega Adman Rawings interview s Beatles během jejich turné po Austrálii. Epsteinovi se jeho fotografie líbily natolik, že ho navštívil ve studiu, aby shlédl další jeho práce. Po návratu do Británie ho požádal, aby se stal oficiálním fotografem Beatles, kterým byl od srpna 1964 do listopadu 1966. S Beatles procestoval Ameriku, Německo a Japonsko, pracoval s nimi také ve studiu. Své práce Whitaker publikoval knižně v roce 1991 pod titulem The unseen Beatles s doprovodným textem Martina Harrisona. Robert Whitaker zemřel na rakovinu 20. září 2011.

Další známou fotografií skupiny je jejich snímek v seržantských uniformách, který pro obal alba Sgt. Pepper's lonely hearts club band pořídil Michael Cooper ve svém studiu na Flood Street. Byl vyhledávaným britským fotografem, pracoval pro mnoho umělců pod vedením Roberta Frasera, mj. Duchamp, Magritte, Claus Oldenberg, Larry Rivers, Brigit Riley, Jim Dine a Rauchenberg. Fotografoval také často skupinu Rolling Stones a navrhl obal jejich alba Her Satanic majesties request. Fotografoval také během výstavy Johna a Yoko v galerii Roberta Frasera, kde pořídil několik stovek fotografií. V roce 1972 začal Cooper trpět depresemi a spáchal sebevraždu. V jeho pozůstalosti se našlo přes 17 tisíc fotografií, které vyšly čtrnáct let po jeho smrti v knize Blinds and shutters.

Dokumentaci z prvního celosvětového satelitního pořadu Our world pořizoval Hoffmannův učedník David Magnus, který se narodil v roce 1944. Pod vedením Dezo Hoffmanna už pracoval pro Beatles během jejich koncertu v Stowe School. Pořídil také poslední společné fotografie Beatles s Brianem Epsteinem a snímek, na kterém všichni troubí na trubky. Barevné portréty pro bílé dvojalbum The Beatles pořídil John Kelly. Je také autorem fotografií bookletu k albu Magical mystery tour. Paul McCartney si ho najal jako oficiálního fotografa na svou svatbu s Lindou v roce 1969. Známou fotografii skupiny na přechodu u studia Abbey Road má na svědomí fotograf Iain Macmillan. Policie zastavila 8. srpna 1969 v deset hodin dopoledne na několik minut dopravu a Iain mohl šestkrát stisknout spoušť. Dokumentaci k poslednímu albu Beatles Let it be nafotografoval Ethan Russell, který také poskytl snímky pro přílohu alba Get back. Poprvé se ale Russell uvedl fotografií v knize The Beatles illustrated lyrics snímkem k písni Got to get you into my life.

Z dalších fotografů jmenujme Richarda Avedona, narozeného roku 1923. Ve čtyřicátých letech změnil tvář módní fotografie. Zároveň byl výborným portrétistou a jeho používání světla a stínu inspirovalo mimo jiné i Astrid Kirchherrovou nebo Roberta Freemana. Na žádost magazínu Look měl Avedon pořídit snímek pro obal čísla, a tak často fotografoval Beatles během jejich cest po Americe. Jeho snímky vyšly téhož roku na pohlednicích a jeden z nich byl použit na obal kompilačního alba Love songs z roku 1977. Avedon má na svědomí také psychedelické fotky skupiny z ledna 1968, snímky nahého Johna s Yoko a byl přítomen poslednímu koncertu Beatles na střeše budovy Apple. Richard Avedon zemřel v pátek 1. října 2004 na krvácení do mozku, které ho potkalo v Texasu při práci pro New Yorker.

V průběhu roku 1967 se stali Beatles vyhledávaným terčem fotoaparátu Lindy Eastmanové (její životopis najdete na jiném místě v sekci Lidé kolem Beatles). V té době ji Paul McCartney pozval do Británie. Mezi její první fotografie patří snímky z oslav vydání alba Sgt. Pepper's lonely hearts club band. Jejím dílem jsou také poslední společné fotografie Beatles pořízené na zahradě domu Johna Lennona.