Kontakt

Copyright Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
1996-2020

Na cestách Amerikou McCartneyho zaujali příslušníci hnutí hippies ze Západního pobřeží, zvláště LSD apoštolové Kena Keseyeho The Merry Pranksters a jejich pomalovaný výletní autobus. Na základě toho se rozhodl natočit film, který by od začátku až do konce vytvořili pouze Beatles. Písničky z filmu však patří mezi nejlepší skladby Beatles vůbec. Filmové EP bylo v USA doplněno o singlové nahrávky z tohoto období a toto LP se později dostalo i na britský trh.

8.12.1967 Parlophone SMMT 1-2
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick
Obal: John Kelly
36:50

Magical mystery tour (2:51)
The fool on the hill (2:59)
Flying (2:16)
Blue jay way (3:56)
Your mother should know (2:29)
I am the walrus (4:36)
Hello goodbye (3:31)
Strawberry fields forever (4:09)
Penny Lane (3:02)
Baby you're a rich man (3:03)
All you need is love (3:47)

Magical mystery tour
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 25./26./27.4., 3.5. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 9/9
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Malcolm Addey
2. zvuk. inženýr: Richard Lush
McCartney - zpěv, piano, baskytara
Lennon - doprovodný zpěv, akustická rytmická kytara
Harrison - doprovodný zpěv, sólová kytara
Starr - bicí, tamburina
Mal Evans, Neil Aspinall - kravský zvonec, maracas, tamburina
David Mason, Elgar Howarth, Roy Copestake, John Wilbraham - trubky

K nahrávání titulní písně nového filmu se Beatles sešli pouhé čtyři dny po dokončení alba Sgt. Pepper. Zájem na natočení nové písně neměl nikdo kromě McCartneyho, což je z výsledku znát. Tzv. mystery tours byly oblíbenou zábavou britské dělnické třídy (jednodenní výlety pronajatým autobusem, kdy cíl znal pouze řidič). Píseň je vlastně takovým hudebním plakátem, pozvánkou na výlet.
Roll up roll up for the mystery tour
roll up roll up for the mystery tour
roll up (and that's an invitation)
roll up for the mystery tour
roll up (to make a reservation)
roll up for the mystery tour.

The magical mystery tour is waiting to take you away
waiting to take you away.

Roll up roll up for the mystery tour
roll up roll up for the mystery tour
roll up (we've got everything you need)
roll up for the mystery tour
roll up (satisfaction guaranteed)
roll up for the mystery tour.

The magical mystery tour is hoping to take you away
hoping to take you away.

Aaaah the magical mystery tour
roll up roll up for the mystery tour
roll up (I've got an invitation)
roll up for the mystery tour
roll up (to make a reservation)
roll up for the mystery tour.

The magical mystery tour is coming to take you away
coming to take you away
the magical mystery tour is dying to take you away
dying to take you away, take you today.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Rozjeďte se, rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se, rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (a to je pozvánka)
rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (objednejte si předem)
rozjeďte se na tajemný výlet.

Čarovný tajemný výlet už čeká a odveze vás pryč
čeká a odveze vás pryč.

Rozjeďte se, rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se, rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (máme vše, co si můžete přát)
rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (spokojenost zaručena)
rozjeďte se na tajemný výlet.

Doufáme, že čarovný tajemný výlet vás odveze pryč
doufáme, že vás odveze pryč.

Aaaah, čarovný tajemný výlet
rozjeďte se, rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (mám pozvánku)
rozjeďte se na tajemný výlet
rozjeďte se (objednejte si předem)
rozjeďte se na tajemný výlet.

Čarovný tajemný výlet už je tady, aby vás odvezl pryč
už je to tady, odvezeme vás pryč
čarovný tajemný výlet vás touží odvézt pryč
nemůže se dočkat, až vás odveze, bude to už dnes.

© 2001 Jiří Kupr

The fool on the hill
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 25.-27.9., 20.10. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 6/6
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Ken Scott
2. zvuk. inženýr: Ken Scott, Richard Lush, Phil McDonald
McCartney - zpěv, piano, akustická kytara, zobcová flétna, baskytara
Lennon - harmonika, grumle
Harrison - akustická kytara, harmonika
Starr - bicí, maracas, náprstníkové činely
Christopher Taylor, Richard Taylor, Jack Ellory - flétny

Píseň napsal McCartney během nahrávání Sgt. Peppera. Paula inspirovala jedna ranní procházka s Alistairem Taylorem a fenkou Marthou, kdy z kopce pozorovali východ slunce a najednou se za nimi objevil muž. Pozdravili se s ním a šli dál, ale když se otočili, nikdo tam nebyl. "Paul i já jsme měli takový podivný pocit, že se stalo něco mimořádného."
Day after day alone on the hill
the man with the foolish grin is keeping perfectly still
but nobody wants to know him
they can see that he's just a fool
as he never gives an answer.

But the fool on the hill sees the sun going down
and the eyes in his head see the world spinning round.

Well on the way, head in a cloud
the man of a thousand voices talking perfectly loud
but nobody ever hears him
or the sound he appears to make
and he never seems to notice.

But the fool on the hill sees the sun going down
and the eyes in his head see the world spinning round.

And nobody seems to like him
they can tell what he wants to do
and he never shows his feelings.

But the fool on the hill sees the sun going down
and the eyes in his head see the world spinning round.

He never listens to them
he knows that they're the fools
they don't like him.

The fool on the hill sees the sun going down
and the eyes in his head see the world spinning round.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Den za dnem sám na kopci
ten člověk s bláznivým úšklebkem je pořád úplně zticha
ale nikdo ho nechce znát
všichni vidí, že je jenom blázen
protože on sám nikdy neodpovídá.

Ale blázen na kopci vidí slunce zapadat
a jeho oči vidí, jak se točí svět.

V pohodě na cestě, hlava v oblacích
ten člověk s tisícem hlasů mluví pěkně hlasitě
ale vůbec nikdo ho neslyší
ani ten zvuk, který, zdá se, vydává
a on sám si toho zřejmě nevšímá.

Ale blázen na kopci vidí slunce zapadat
a jeho oči vidí, jak se točí svět.

Zdá se, že ho nikdo nemá rád
oni mohou poznat, co chce udělat
a on své pocity nikdy neukáže.

Ale blázen na kopci vidí slunce zapadat
a jeho oči vidí, jak se točí svět.

Nikdy je neposlouchá
ví, že blázni jsou oni
nemají ho rádi.

Blázen na kopci vidí slunce zapadat
a jeho oči vidí, jak se točí svět.

© 2001 Jiří Kupr

Flying
(Harrison-Lennon-McCartney-Starkey)

Nahráno: 8./28.9. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 8/8
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Ken Scott
2. zvuk. inženýr: Richard Lush
Lennon - zpěv, varhany, Mellotron
Harrison - zpěv, kytara
McCartney - zpěv, kytara, baskytara
Starr - zpěv, bicí, maracas

Instrumentální skladba byla původně nazvána Aerial tour instrumental.

© 1967 Northern Songs Ltd.

Blue jay way
(Harrison)

Nahráno: 6./7.9., 6.10. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 3/3
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Peter Vince
2. zvuk. inženýr: Ken Scott, Richard Lush
Harrison - dvojmo nahraný zpěv, doprovodný zpěv, Hammondovy varhany
Lennon - doprovodný zpěv
McCartney - doprovodný zpěv, baskytara
Starr - bicí, tamburina
neuvedeno - violoncello

Píseň napsal Harrison 1.8.1967 v zamlžených losangeleských Hollywood Hills. Ten den měl přijet na návštěvu Derek Taylor, ale zabloudil a opozdil se.
There's a fog upon L.A.
and my friends have lost their way
we'll be over soon they said
now they've lost themselves instead.

Please don't be long, please don't you be very long
please don't be long for I may be asleep.

Well it only goes to show
and I told them where to go
ask a policeman on the street
there's so many there to meet.

Please don't be long, please don't you be very long
please don't be long for I may be asleep.

Now it's past my bed I know
and I'd really like to go
soon will be the break of day
sitting here in Blue Jay Way.

Please don't be long, please don't you be very long
please don't be long for I may be asleep
please don't be long, please don't you be very long
please don't be long
please don't be long, please don't you be very long
please don't be long
please don't be long, please don't you be very long
please don't be long
don't be long, don't be long
don't be long, don't be long
don't be long, don't be long, don't be long.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Na L.A. padla mlha
a mí přátelé zabloudili
přijdem brzy, řekli
a teď se ztratili.

Prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
prosím, nechoďte pozdě, nebo možná usnu.

No, vždyť jde jen o to ukázat
a já jim řekl, kam mají jít
zeptejte se policisty na ulici
vždyť jich tam je tolik.

Prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
Prosím, nechoďte pozdě, nebo možná usnu.

Teď už bych ale opravdu měl být v posteli
a už bych si opravdu rád lehnul
brzy začne nový den
sedím tady v Blue Jay Way.

Prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
prosím, nechoďte pozdě, nebo možná usnu
prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
prosím, nechoďte pozdě
prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
prosím, nechoďte pozdě
prosím, nechoďte pozdě, prosím, nechoďte moc pozdě
prosím, nechoďte pozdě
nechoďte pozdě, nechoďte pozdě
nechoďte pozdě, nechoďte pozdě
nechoďte pozdě, nechoďte pozdě, nechoďte pozdě.

© 2001 Jiří Kupr

Your mother should know
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 22./23.8., 16./29.9. 1967, Chappel Recording Studios + Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 52/52
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: John Timperley, Ken Scott, Geoff Emerick
2. zvuk. inženýr: John Iles, Jeff Jarratt, Graham Kirkby
McCartney - zpěv, doprovodný zpěv, piano, baskytara
Lennon - doprovodný zpěv, varhany
Harrison - doprovodný zpěv, kytara
Starr - bicí, tamburina

Název písně odvodil McCartney z písně A taste of honey a zachycuje Paula ve fázi, kdy se vrací k disciplíně a přitom skládá poklonu staromódním hodnotám hudební éry svého otce Jima. Ti, kdo jsou citlivější na rytmus, poznají, že v druhé sloce se postupně snižuje tempo, což je neobvyklou známkou vyčerpání u Starra.
Let's all get up and dance to a song
that was a hit before your mother was born
though she was born a long long time ago.

Your mother should know, your mother should know.

Sing it again
let's all get up and dance to a song
that was a hit before your mother was born
though she was born a long long time ago.

Your mother should know, your mother should know.

Lift up your hearts and sing me a song
that was a hit before your mother was born
though she was born a long long time ago.

Your mother should know, your mother should know
your mother should know, your mother should know.

Sing it again
though she was born a long long time ago.

Your mother should know, your mother should know
your mother should know, your mother should know
your mother should know, your mother should know.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Vstaňme všichni a zatancujme si na píseň
co byla hitem dřív, než se tvá matka narodila
ačkoliv je na světě už hezky dlouho.

Tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát.

Zazpívejte to znovu
vstaňme všichni a zatancujme si na píseň
co byla hitem dřív, než se tvá matka narodila
ačkoliv je na světě už hezky dlouho.

Tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát.

Otevřte svá srdce a zazpívejte mi píseň
co byla hitem dřív, než se tvá matka narodila
ačkoliv je na světě už hezky dlouho.

Tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát
tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát.

Zazpívejte to znovu
ačkoliv je na světě už hezky dlouho.

Tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát
tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát
tvá matka by ji měla znát, tvá matka by ji měla znát.

© 2001 Jiří Kupr

I am the walrus
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 5./6./27.-29.9. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 25/17
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Ken Scott
2. zvuk. inženýr: Ken Scott, Richard Lush
Lennon - dvojmo nahraný zpěv, elektrické piano
McCartney - doprovodný zpěv, baskytara
Harrison - doprovodný zpěv, sólová kytara
Starr - bicí
Sidney Sax, Jack Rothstein, Ralph Elman, Andrew McGee, Jack Greene, Louis Stevens, John Jezzard, Jack Richards - housle
Lionel Ross, Eldon Fox, Bram Martin, Terry Weil - violoncella
Gordon Lewin - klarinet
Neil Sanders, Tony Tunstall, Morris Miller - rohy
The Mike Sammes Singers - doprovodný zpěv

Lennonova nálada v době, kdy psal tuto píseň, byla rozporuplná. Zajímal se jen o vlastní dojmy vyvolané LSD, byl fascinován novými spirituálními směry a zůstal mu jeho dobře živený cynismus. Původní inspirací pro text mu byl dopis od chlapce z jejich staré školy Quarry Bank, v němž popisoval, jak jeho třída v hodině angličtiny rozebírala texty Beatles. Lennon si při vzpomínání vybavil starou školní říkanku a přidal řetěz těch nejnesmyslnějších obrazů, které si dokázal vymyslet. Název písně přijal podle básně svého oblíbeného autora Lewise Carrolla Mrož a tesař (později litoval, že si vybral toho špatného). V závěrečném mixu je náhodné přelaďování rádia, které končí vysíláním Krále Leara. Práce na nahrávání začla devět dní po smrti Briana Epsteina.
I am he as you are he as you are me
and we are all together
see how they run like pigs from a gun see how they fly
I'm crying.
Sitting on a cornflake, waiting for the van to come
corporation teashirt, stupid bloody Tuesday
man you been a naughty boy
you let your face grow long.

I am the eggman, they are the eggman
I am the walrus goo goo goo joob.

Mr. City policeman sitting pretty little policeman in a row
see how they fly like Lucy in the sky, see how they run
I'm crying, I'm crying.
Yellow matter custard dripping from a dead dog's eye
crabalocker fishwife pornographic priestess
boy you been a naughty girl
you let your knickers down.

I am the eggman, they are the eggman
I am the walrus goo goo goo joob.

Sitting in an English garden waiting for the sun
if the sun don't come
you get a tan from standing in the English rain.

I am the eggman, they are the eggman
I am the walrus goo goo goo joob, goo goo goo joob.

Expert texpert choking smokers don't you think
the joker laughs at you
see how they smile, like pigs in a sty
see how they snied
I'm crying.
Semolina pilchard climbing up the Eiffel tower
elementary penguin singing Hare Krishna
man you should have seen them kicking Edgar Allen Poe.

I am the eggman, they are the eggman
I am the walrus goo goo goo joob, goo goo goo joob
goo goo goo joob, goo goo goo joob, goo.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Já jsem on a ty jsi on a ty jsi já
a my jsme všichni spolu
koukni, jak utíkají jako prasata před puškou, koukni, jak letí
řvu.
Sedím na kukuřičné vločce, čekám na dodávku
firemní tričko, zatracený blbý úterý
člověče, ty seš ale mizera
pěkně se ti protahuje ksicht.

Já jsem z vajec, oni jsou z vajec
já jsem mrož goo goo goo joob.

Pan městský policajt sedí v řadě, hezcí malí policajtíci
koukni, jak lítaj jako Lucka na obloze, koukni, jak běží
řvu, řvu.
Žluťoučký vaječný krém kape z očí mrtvého psa
ukecaná drbna, pornografická kazatelka
kluku, ty jsi mizerná holka
máš kalhotky dole.

Já jsem z vajec, oni jsou z vajec
já jsem mrož goo goo goo joob.

Sedíš v anglické zahradě, čekáš na slunce
jestli slunce nepřijde
opálíš se, když budeš stát v anglickém dešti.

Já jsem z vajec, oni jsou z vajec
já jsem mrož goo goo goo joob, goo goo goo joob.

Elce pelce, kucká kuřák, nemyslíš
že ten šašek se směje tobě
koukni jak se usmívají
jak prasata v chlívku
řvu.
Krupičné sardinky lezou na Eiffelovu věž
jednoduchý tučňák si prozpěvuje Hare Krishna
člověče, měl's je vidět, jak nakopali Edgara Allena Poe.

Já jsem z vajec, oni jsou z vajec
já jsem mrož goo goo goo joob, goo goo goo joob
goo goo goo joob, goo goo goo joob, goo.

© 2001 Jiří Kupr
Pozn. překladatele: Píseň je skutečně poskládána z nejnesmyslnějších lennonovských obratů a (zřejmě) drogových asociací. Objevují se také narážky na Carollovu Alenku v říši divů, kterou jsem bohužel neměl tu čest číst. Slovo "Eggman" se dá přeložit také jako intelektuál, což by se do významu písně rovněž hodilo. Výraz snied neuvádí žádný výkladový slovník ...

Hello goodbye
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 2./29./25.10., 2.11. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 22/22
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Ken Scott
2. zvuk. inženýr: Graham Kirkby, Richard Lush, Phil McDonald, Jeff Jarratt
McCartney - dvojmo nahraný zpěv, doprovodný zpěv, piano, baskytara, bonga, konga
Lennon - doprovodný zpěv, sólová kytara, varhany
Harrison - doprovodný zpěv, sólová kytara
Starr - bicí, maracas, tamburina
Kenneth Essex, Leo Birnbaum - violy

Chytlavá McCartneyho píseň se stala prvním singlem po Epsteinově smrti. Poslední část písně vznikla až ve studiu (aloha je láskyplný havajský pozdrav). Pracovní název písně zněl Hello hello.
You say yes, I say no
you say stop and I say go go go oh no
you say goodbye and I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello.

I say high, you say low
you say why and I say I don't know oh no
you say goodbye and I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello.

Do you say goodbye goodbye oh no
you say goodbye and I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello.

You say yes, I say no
you say stop and I say go go go oh no
you say goodbye and I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello
hello hello I don't know why you say goodbye
I say hello, hello.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Říkáš ano, já říkám ne
říkáš stůj a já říkám jeď jeď jeď, ach ne
říkáš nashledanou a já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj.

Já říkám vysoko, ty říkáš nízko
říkáš proč a já říkám, že nevím, ach ne
říkáš nashledanou a já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj.

Říkáš nashledanou, nashledanou, ach ne
říkáš nashledanou a já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj.

Říkáš ano, já říkám ne
říkáš stůj a já říkám jeď jeď jeď, ach ne
říkáš nashledanou a já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj
ahoj ahoj, nevím, proč říkáš nashledanou
když já říkám ahoj, ahoj.

© 2001 Jiří Kupr

Strawberry fields forever
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 24./28.-29.11., 8.-9./15./21.-22.12. 1966, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 26/26
Producent: George Martin, Dave Harries
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick, Dave Harries
2. zvuk. inženýr: Phil McDonald
Lennon - zpěv, kytary, piano
McCartney - Mellotron, basová kytara, bonga
Harrison - kytara, svarmandal, tympány
Starr - bicí, maracas
Tony Fisher, Greg Bowen, Derek Watkins, Stanley Roderick - trubky
John Hall, Derek Simpson, Norman Jones - violoncella
Mal Evans - tamburina

První nahrávka pro nové album Beatles, které mělo být podle jejich představ silně autobiografické. Píseň byla výsledkem Lennonova období intezivních pochybností a dával ji po kouskách dohromady v říjnu ve Španělsku při přestávkách natáčení filmu Jak jsem vyhrál válku. První tři dny nahrávání spolykalo nahrání začátku písně. Pátá nahrávka verze 1 byla smíchána s tím, že bude použita na základní stopu. Protože byl Lennon nepokojen, byla nahrána nová verze i s pomocí studiových hudebníků. Lennon však spokojen stále nebyl. Po týdnu zvažování prohlásil, že chce spojit první část staré verze s druhou částí nové. George Martin podotkl, že to není možné, protože obě nahrávky byly natočené jinou rychlostí a navíc se od sebe lišily půltónem. Lennon však trval na svém. Tento střih se dá poznat jen díky změně atmosféry nahrávky v 1:00. Lennon s výsledkem ale nebyl spokojen, že to nepředstavuje přesně to, co měl na mysli. Píseň spotřebovala do té doby nevídaných 55 hodin studiového času. Strawberry field byl velký viktoriánský dům s velkou zahradou vzdálený asi pět minut od Johnova domova na Menlove avenue, od roku 1936 zde byl dětský domov Armády spásy.
Let me take you down cause I'm going to
Strawberry fields, nothing is real
and nothing to get hung about
Strawberry fields forever.
Living is easy with eyes closed
misunderstanding all you see
it's getting hard to be someone but it all works out
it doesn't matter much to me.

Let me take you down cause I'm going to
Strawberry fields, nothing is real
and nothing to get hung about
Strawberry fields forever.
No one I think is in my tree
I mean it must be high or low
that is you know you can't tune in but it's all right
that is I think it's not too bad.

Let me take you down cause I'm going to
Strawberry fields, nothing is real
and nothing to get hung about
Strawberry fields forever.
Always know sometimes think it's me
but you know and I know when it's a dream
I think a no will be a yes
but it's all wrong that is I think I disagree.

Let me take you down cause I'm going to
Strawberry fields, nothing is real
and nothing to get hung about
Strawberry fields forever
Strawberry fields forever
Strawberry fields forever.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Dovol mi, abych tě vzal s sebou, protože jdu na
Jahodová pole, nic není opravdové
a není potřeba nikde okounět
Jahodová pole navždy.
Život je snadný se zavřenýma očima
nechápeš nic z toho, co vidíš
je to stále těžší být někým, ale to se vyřeší
nedělám si s tím velkou hlavu.

Dovol mi, abych tě vzal s sebou, protože jdu na
Jahodová pole, nic není opravdové
a není potřeba nikde okounět
Jahodová pole navždy.
Myslím, že nikdo není na mém stromě
mám na mysli, že to musí být vysoko nebo nízko
víš, to je to, když nemůžeš naladit, ale je to v pořádku
myslím, že to není tak špatné.

Dovol mi, abych tě vzal s sebou, protože jdu na
Jahodová pole, nic není opravdové
a není potřeba nikde okounět
Jahodová pole navždy.
Pokaždé vím, někdy si myslím, že jsem to já
ale ty víš, že já poznám, kdy je to sen
myslím, že ne bude ano
ale to je všechno špatně a myslím, že s tím nesouhlasím.

Dovol mi, abych tě vzal s sebou, protože jdu na
Jahodová pole, nic není opravdové
a není potřeba nikde okounět
Jahodová pole navždy
Jahodová pole navždy
Jahodová pole navždy.

© 2001 Jiří Kupr

Penny Lane
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 29./30.12. 1966, 4.-6./9.-10./12./17./25.1. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 9/9
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Geoff Emerick
2. zvuk. inženýr: Phil McDonald
McCartney - zpěv, piana, basová kytara, harmonium, tamburina, efekty
Lennon - doprovodný zpěv, piana, kytara, konga, tleskání
Harrison - doprovodný zpěv, kytara
Starr - bicí, zvonec
George Martin - piano
Ray Swinfield, P. Goody, Manny Winters, Dennis Walton - flétny, pikoly
David Mason, Leon Calvert, Freddy Clayton, Bert Courtley, Duncan Campbell - trubky, křídlovka
Dick Morgan, Mike Winfield - hoboje, anglický roh
Frank Clarke - kontrabas

Lennon a McCartney si s titulem pohrávali osmnáct měsíců. Penny Lane se v Liverpoolu označovala celá čtvrť, kde bydlel v dětství Lennon: "Byla tam banka a vozovna tramvají a lidé tam čekali a postával tam inspektor a byla tam i hasičská auta. Jenom jsme si znovu přehrávali dětství." K holiči na Penny Lane, panu Biolettimu, vodil koncem čtyřicátých a začátkem padesátých let McCartneyho a jeho bratra Mikea otec. Výraz fish and finger pie (lehká liverpoolská sexuální narážka, která s rybími prsty nemá nic společného) dodal nejspíš Lennon.
Penny Lane there is is barber showing photographs
of every head he's had the pleasure to know
and all the people that come and go
stop and say hello.

On the corner is a banker with a motor car
the little children laugh at him behind his back
and the banker never wears a mac
in the pouring rain very strange.

Penny Lane is in my ears and in my eyes
wet beneath the blue suburban skies I sit
and meanwhile back.

In Penny Lane there is a fireman with an hour glass
and in his pocket is a portrait of the Queen
he likes to keep his fire engine clean
it's a clean machine.

Penny Lane is in my ears and in my eyes
full of fish and finger pies in summer meanwhile back.

Behind the shelter in the middle of the roundabout
the pretty nurse is selling poppies from a tray
and though she feels as if she's in a play
she is anyway.

Penny Lane the barber shaves another customer
we see the banker sitting waiting for a trend
and then the fireman rushes in from the pouring rain
very strange.

Penny Lane is in my ears and in my eyes
wet beneath the blue suburban skies I sit
and meanwhile back
Penny Lane is in my ears and in my eyes
there beneath the blue suburban skies.
Penny Lane!

© 1967 Northern Songs Ltd.
V Pěťákové ulici je holič, co vystavuje fotografie
každého, koho měl to potěšení znát
a všichni lidi, kteří jdou kolem
se zastaví a řeknou ahoj.

Na rohu je bankéř, co má auto
malé děti se mu za zády posmívají
a bankéř nikdy nenosí pršiplášť
když leje, to je moc divné.

Pěťákovou ulici mám stále v uších a v očích
pod modrou předměstskou oblohou sedím zmoklý
a mezitím.

V Pěťákové ulici je hasič s přesýpacími hodinami
co nosí v kapse obrázek královny
stříkačku má vždy nablýskanou
je to čisťounký stroj.

Pěťákovou ulici mám stále v uších a v očích
v létě všude rybí prsty a koláče, vzpomínám.

Za přístřeškem uprostřed kruhového objezdu
hezká sestřička prodává vlčí máky z košíku
a třeba si myslí, že hraje v divadelní hře
beztoho je to pravda.

V Pěťákové ulici holič holí dalšího zákazníka
podívejme, bankéř sedí a čeká na přistřižení
a pak najednou vrazí dovnitř hasič z lijáku
to je moc divné.

Pěťákovou ulici mám stále v uších a v očích
pod modrou předměstskou oblohou sedím zmoklý
a vzpomínám
Pěťákovou ulici mám stále v uších a v očích
tam pod modrou předměstskou oblohou.
Pěťáková ulice!

© 2001 Jiří Kupr

Baby you're a rich man
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 11.5. 1967, Olympic Sound Studios
Počet záznamů/výsledek: 12/2
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Keith Grant
2. zvuk. inženýr: Eddie Kramer
Lennon - dvojmo nahraný zpěv, doprovodný zpěv, clavioline, piano
McCartney - doprovodný zpěv, piano, baskytara
Harrison - doprovodný zpěv, sólová kytara, tleskání
Starr - bicí, tamburina, maracas, tleskání
Eddie Kramer - vibrafon
Mick Jagger - doprovodný zpěv

První plně pocitová píseň Beatles, podkreslená dobrým výkonem Starra (přechody v 0:49-0:53). Skladba je složena ze dvou částí. První je Lennonova One of the beautiful people, jak se tehdy říkalo generaci hippies, refrén je pak dílem McCartneyho. Bohatým mužem v textu má být Brian Epstein. John k tomu řekl: "Záměrem bylo skončit brblání: Ty jsi bohatej chlap a my všichni taky."
How does it feel to be one of the beautiful people
now that you know who you are
what do you want to be and have you travelled very far
far as the eye can see.

How does it feel to be one of the beautiful people
how often have you been there
often enough to know what did you see
when you were there
nothing that doesn't show.

Baby you're a rich man
baby you're a rich man
baby you're a rich man too
you keep all your money in a big brown bag
inside a zoo, what a thing to do
baby you're a rich man
baby you're a rich man
baby you're a rich man too.

How does it feel to be one of the beautiful people
tuned to a natural E
happy to be that way now that you've found another key
what are you going to play.

Baby you're a rich man
baby you're a rich man
baby you're a rich man too
you keep all your money in a big brown bag
inside a zoo, what a thing to do
baby you're a rich man
baby you're a rich man
baby you're a rich man too.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Jaký je to pocit být jedním z těch nádherných lidí
teď, když víš, kdo jsi
čím chceš být, a cestovala jsi opravdu daleko?
tak daleko, až kam oko dohlédne.

Jaký je to pocit být jedním z těch nádherných lidí
jak často tam býváš?
dost často, abys pochopila
co jsi viděla, když jsi tam byla?
nic, co by se samo neukázalo.

Holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi taky bohatý člověk
všechny své peníze schováváš v hnědé tašce
uprostřed ZOO, no to je věc
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi taky bohatý člověk.

Jaký je to pocit být jedním z těch nádherných lidí
naladěných do přirozeného E
to je štěstí, že takhle žiješ, a teď jsi našla další stupnici
copak nám zahraješ?

Holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi taky bohatý člověk
všechny své peníze schováváš v hnědé tašce
uprostřed ZOO, no to je věc
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi bohatý člověk
holka, ty jsi taky bohatý člověk.

© 2001 Jiří Kupr

All you need is love
(Lennon-McCartney)

Nahráno: 14./19./23./24./25.6. 1967, Abbey Road, EMI
Počet záznamů/výsledek: 58/58
Producent: George Martin
Zvuk. inženýr: Eddie Kramer, Geoff Emerick
2. zvuk. inženýr: George Chkiantz, Richard Lush, Martin Benge
Lennon - zpěv, cembalo, banjo
McCartney - doprovodný zpěv, kontrabas, baskytara
Harrison - doprovodný zpěv, housle, kytara
Starr - bicí
George Martin - piano
Sidney Sax, Patrick Halling, Eric Bowie, Jack Holmes - housle
Rex Morris, Don Honeywill - tenorsaxofony
Stanley Woods, David Mason - trubky
Evan Watkins, Harry Spain - trombony
Jack Emblow - akordeon
Mick Jagger, Keith Richards, Marianne Faithfull, Jane Asher, Mike McCartney, Patti Harrison, Eric Clapton, Graham Nash, Keith Moon, Hunter Davies, Gary Leeds a další - sbor
Mike Vickers - dirigent

Píseň byla narychlo složena pro Our world, živé televizní vysílání, které 25.6.1967 propojilo satelitem 24 států. Zvukaři ve studiích Olympic, kde byla nahrávka připravována pro vysílání, byli šokování bezstarostností, s níž byl mix zhotoven. Během frekvencí pro All you need is love trval Harrison na tom, že bude hrát na housle, které jakživ nedržel v ruce. Závěr písně je proložen rozličnými hudebními citacemi, které podle instrukcí Beatles vytvořil George Martin. Můžeme slyšet Marseillaisu, dvě bachovské variace, Greensleeves a In the mood od Glenna Millera (ta ještě podléhala autorským právům a Beatles následně učinili mimosoudní dohodu s jejich vlastníkem).
Love love love ...

There's nothing you can do that can't be done
nothing you can sing that can't be sung
nothing you can say but you can learn
how to play the game
it's easy.

There's nothing you can make that can't be made
no one you can save that can't be saved
nothing you can do but you can learn
how to be you in time
it's easy.

All you need is love
all you need is love
all you need is love, love
love is all you need
all you need is love
all you need is love
all you need is love, love
love is all you need.

There's nothing you can know that isn't known
nothing you can see that isn't shown
nowhere you can be that isn't where you're meant to be
it's easy.

All you need is love
all you need is love
all you need is love, love
love is all you need
all you need is love
all you need is love
all you need is love, love
love is all you need.

© 1967 Northern Songs Ltd.
Láska láska láska ...

To, co zvládneš ty, není nemožné pro jiné
to, co zazpíváš, zazpívají i jiní
neexistuje nic, co bys mohl říct, ale můžeš se naučit
jak se ta hra hraje
je to snadné.

To, co vytvoříš, zvládnou i jiní
koho můžeš zachránit ty, mohou zachránit i jiní
nemůžeš nic udělat, ale můžeš se naučit
jak být včas sám sebou
je to jednoduché.

Všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska, láska
láska je všechno, co potřebuješ
všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska, láska
láska je všechno, co potřebuješ.

Vše, co víš ty, vědí i jiní
vše, co vidíš ty, vidí i jiní
nemůžeš být jinde, než tam, kde máš být
je to jednoduché.

Všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska
Všechno, co potřebuješ, je láska, láska
láska je všechno, co potřebuješ
Všechno, co potřebuješ, je láska
všechno, co potřebuješ, je láska
Všechno, co potřebuješ, je láska, láska
láska je všechno, co potřebuješ.

© 2001 Jiří Kupr