Kontakt

Copyright Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
1996-2017




Z nahrávky Brainwashed vyzařuje energie, radost, naděje. Nic nenasvědčuje tomu, že jeho autorem byl umírající muž.
V psaní písniček viděl George Harrison odpověď na zlo, které přináší svět. Byly pro něj jediným způsobem, jak bojovat s démony v sobě i kolem sebe. Poslední dávku jeho "vymítání" přináší album Brainwashed. Vychází rok poté, co popel z Harrisonova těla přijaly vlny indické řeky Gangy. Téměř symbolicky je uzavírají hlasy dvou Harrisonů - otce George a syna Dhaniho. Za doprovodu klasických indických nástrojů, jejichž zvuk vnesl Harrison starší do západní pop music, společně zpívají Namah Parvarti. Meditativnímu popěvku ovšem předchází písnička, která dala albu název. Harrison tu vypočítává, jak nám celý život někdo vymývá mozek: rodina, škola, práce, političtí a ekonomičtí vůdci, média, počítače, mobilní telefon, burza... Meditace či naopak protest nejsou však zdaleka jedinými polohami, jimž se George Harrison na své definitivně posledním albu představuje. Vypráví drobné příběhy, dělí se o své životní zkušenosti a prožitky, radostné i trpké. Ostatně jedna z položek alba nese název Looking for my life. Harrison v textech zmíní útok na svůj dům, vyrovná si účty s neoblíbeným producentem. Ve skladbě Stuck inside a cloud, která se programově ocitla na Harrisonově nejmilejší sedmé pozici, se vyznává z citů ke své ženě Olivii, s níž prožil třicet let. Také hudebně je album pestré. Otevírá jej písnička Any rock, která připomene folkrockový rytmus Travelling Wilburys, projektu, na němž se Harrison podílel s Bobem Dylanem, Robem Orbisonem a Tomem Pettym. Jinde je citelná inspirace klasickým blues. Vnímavý posluchač najde v některých písničkách alba pochopitelně ozvuky dávných Beatles, jejichž rozpad Harrison přijal vlastně s ulehčením. Do pestré, zároveň ale velmi vyrovnané skládačky zapadá také jediná převzatá nahrávka alba. Je jím swingový standard Harolda Arlena a Teda Koehlera, který se v harlemském Cotton Clubu zpíval počátkem 30. let - Beetween the devil and the deep blue sea. Harrison se svým albem čekal dlouho. Jeho předchozí studiová nahrávka - Cloud nine - vznikla už v roce 1987. Patrně to byla postupující zákeřná nemoc, která jej nutila dovést své hudební nápady do reálné podoby. "Začali jsme nahrávat v roce 1999," říká Jeff Lynne, dlouholetý Harrisonův spolupracovník a producent, sám kytarista a ústřední osobnost slavné skupiny Electric Light Orchestra. "George přicházel pokaždé, když měl nějakou novou melodii," líčí Lynne počátky práce na albu. "Zpíval mi je při kytaře nebo při ukulele. Ty písničky mi vyrážely dech. Vyzařovala z nich duchovní energie, která prostupovala hudbu i verše." Harrison nahrál vokály, party elektrických a akustických kytar, ukulele, kláves. Definitivní podobu albu ovšem museli dát až Dhani Harrison a Jeff Lynne, kteří se na něm podíleli i jako hudebníci. "Znali jsme Georgovy záměry a představy a pokoušeli se je dotáhnout do konce," objasňuje Lynne. Lynne a Harrison mladší uchovali především prostou, jednoduchou atmosféru alba. "George si nepřál, aby ty písničky byly vyspekulované. Měly se spíš podobat demonahrávkám," objasňuje Lynne. S tím se pojí i bezprostřední pocit radosti a naděje, který celé album obestírá. Na Harrisonově Brainwashed není vůbec znát, že je posledním dílem umírajícího muže. Dýchá z něj nejen vyrovnanost, ale i optimismus.
George Harrison: Brainwashed.
Dark Horse/EMI Records, 2002.
Celkový čas: 47 minut.

(Ivan Matějka - Hospodářské noviny)