Kontakt

Copyright Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
1996-2017




Zvýšená aktivita Ringa Starra - koncertní turné a nové album Ringo Rama dokonale zapadá do letošního "beatlovského" jara. Vedle živého dvojalba a DVD Paula McCartneyho a rozšířené DVD reedice Antologie Beatles však přes všechnu příjemnost a přirozenost přece jen působí CD trošku jako chudší příbuzný. Ringo to měl z klasické čtveřice vždycky nejtěžší. Jeho proti kolegům o patro nižší skladatelské a pěvecké schopnosti byly veřejným tajemstvím, jeho nástroj - bicí - byl v kontextu hudby Beatles tím nejméně efektním. Koneckonců také krasavec to nebyl takový jako Paul, John a George, jakkoli o fanynky ani on nouzi neměl. I jeho sólová tvorba byla vždy do značné míry závislá na dobře sestaveném týmu (nejčastěji používané, avšak pravdivé klišé, vycházející z jeho největšího hitu z beatlovské doby, ostatně zní: svá alba nahrává "s trochou pomoci přátel"). Málokdy se dokázal vymanit z vlivu své původní skupiny a jí nasazené laťky - opět na rozdíl od bývalých kolegů - de facto nikdy nedosáhl. Snažil se o to dvěma způsoby: vzdálením od stylu Beatles (třeba směrem k country), nebo naopak co největším přiblížením. Ringo Rama je druhý případ. A ani tentokrát to tak úplně nevyšlo.

Beatlesovské ozvuky
Z nových Ringových písniček je cítit, že McCartneymu, Lennonovi a Harrisonovi koukal v šedesátých letech při skládání, aranžování i nahrávání přes rameno velmi poctivě a své pozorovací schopnosti dnes zúročuje. V mnoha písničkách nelze postupy Beatles přeslechnout už na první poslech, tedy v harmoniích, melodiích a celkové instrumentaci: Missouri Loves Company, Never Without You, What Love Wants To Be či Elizabeth Reigns jsou ty nejmarkantnější příklady. Daleko zábavnější ovšem je "vychytávat" při poslechu spíše detailní odkazy na "fórky" pro Beatles typické. Harrisonovské citace v sólové kytaře Davida Gilmoura v Missouri Loves Company, pseudoindické variace, rámující Love First, Ask Questions Later či "bachovskou" trubku v Elizabeth Reigns lze vnímat jako jakési Ringovo rozpustilé mrknutí na věci znalé "beatlesology". Otázka, zda všechny tyto podobnosti nejsou spíš snahou vsadit na léty prověřený, podvědomě fungující model, je ale jistě relevantní.

Vlastně zbytečné album
Pro posluchače, který si raději než variaci na Beatles poslechne originál, je tedy zajímavější ta část alba, kde se Ringo snaží klasice vzdálit. Může to být prostřednictvím tvrdšího rocku (Eye To Eye), vyloženě hrubozrnného bluesrocku (který ovšem v Instant Amnesia Starr neuzpívá) nebo v podstatě čisté country - duet s Williem Nelsonem Write One For Me je nejdůvěryhodnější položkou alba. Podle reklamních prohlášení by jí možná měla být Never Without You, píseň, dedikovaná Georgi Harrisonovi. I když samozřejmě není důvod Ringovi stesk po zesnulém příteli nevěřit, jeho témbr spolu s textem je snad až příliš dojímavý. Mezi "přáteli, kteří pomohli" tentokrát kromě již zmíněných dlužno zmínit ještě Erika Claptona, který se nejen zúčastnil harrisonovské pocty, ale své nepřeslechnutelně typické sólo si vystřihl v Imagine Me There. Méně nápadným, nicméně velmi platným je příspěvek světoznámého kontrabasisty Charlieho Hadena ve vtipné jazzové mezihře Instant Amnesia. Ringo Rama se velmi příjemně poslouchá a nemůže být pochyb o tom, že ji Ringo Starr myslel upřímně. Otázka zní, zda si na ni vzpomeneme ještě za rok. Přesněji řečeno - zda najdeme důvod si ji znovu poslechnout. Zvláště pokud máme doma alespoň pár desek Beatles a máme je rádi.

HODNOCENÍ LN: ***

Ringo Starr: Ringo Rama
Universal Music, čas 50:03

(Ondřej Bezr - Lidové noviny)